Spring Valley

I ett tidigare inlägg nämnde jag lovemarks. Ett populärt varumärke här nere är Spring Valley. Redan under min första tid i Australien, då i Sydney lade jag märke till deras kampanj. En figur vid namn Sensitive är en central figur i deras kommunikation.

    

I både print, TV och på webb återfinns Sensitive. En figur som finns med oss alla. Jag tycker att kampanjen är intressant ur flera perspektiv. Anledningen till att den nådde fram till mig är den berättande tonen man använder sig av. Sedan barnsben har jag älskat berättelser, och storytelling är något jag gillar. Kampanjen ligger också rätt i tiden här nere. Alkoholkonsumtionen ökar här nere, Spring Valley erbjuder ett alternativ till alkoholen. Något som återkommer i kommunikationen är främst saker som händer när man dricker för mycket alkohol. En tillfällighet att den kommer just nu? Jag tror inte det.

Via hemsidan kan du träffa din egen Sensitive, och även exportera denna till Facebook genom en applikation. Men det känns ändå inte helt nytt. Vi har ett liknande exempel i Sverige. För några år sedan gick Festis från minitetra till designad PET-flaska. Från barn till unga vuxna. Drycken skulle göras mer accepterade av en köpstark målgrupp.

Jag tycker mig se ett liknande närmande här. Om de lyckas återstår att se. Men jag gillar kampanjen. Det är annorlunda här nere. Mycket av reklamen är väldigt skrikig och enkelspårig. Jag saknar ett intressant djup. Det är viktigt att vårda sitt varumärke i dessa tider. Bygga relationer med sina konsumenter.  Storytelling kan vara en väg att gå.

I det här fallet tycker jag det funkar. Jag har träffat min Sensitive. Har du träffat din?

Thomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0