Ansvar på låtsas... del 1

Först en kort liten introduktion till alla som inte är fullt medvetna om termen CSR och vad de står för.

CSR är en förkortning av Corporate Social Responsibility och översätts lättast som företagens samhällsansvar. Det vill säga de ansvar ett företag tar inom områden kring allt från arbetsförhållanden på företaget till miljöfrågor och mänskliga rättigheter, utöver vad lagen kräver.

När ett företag gör en satsning på sitt samhällsansvar finns det ofta två delar som har gjort att man har valt att göra den här satsningen. Den ena delen är den del där man faktiskt vill ta sitt ansvar och därför gör en insats som faktiskt gör värden till en bättre plats att leva på.

Den andra delen är ekonomisk vinning. I grund och botten är det ju de som varit grundtanken med närmare alla av alla världens företag. Ekonomisk vinning i det här fallet är en ökad trovärdighet från konsumenterna på varumärket vilket i längden ska kunna göra företaget mer ekonomiskt lönsamt.

Utan förståelsen för ekonomisk vinning skulle betydligt färre företag ta detta extra ansvar och världen hade förmodligen kunnat se än värre ut på många plan. Företagen är en oerhört viktig pusselbit när det gäller att lösa till exempel klimatfrågor eller frågor rörande mänskliga rättigheter därför måste dessa gå först i detta arbete för en bättre värld. Att dessa två kan gå han i hand är alltså någonting alla vinner på.

För att dessa två delar ska kunna fungera tillsammans och man ska kunna få ut den trovärdighet och lönsamhet som CSR faktiskt kan ge så krävs ärlighet. I mina ögon en av de absolut viktigaste byggstenarna för att bygga ett starkt varumärke idag. Det finns ingen vinning alls i att göra ett halvhjärtat CSR arbete och tro att man kan komma undan med ett starkare varumärke. Det är för svårt att ljuga idag, journalistkåren är idag har hjälp av  1,4 miljarder Internet användare vilka idag är betydligt mer källgranskande en man var för tio år sedan. Jag tror också att känslan av ett falskt budskap ofta lyser igenom ett företags externa kommunikation, även om de är med svårbevisat.

Fortsättning följer...

//Ronnie S&C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0