Music Branding

Ronnie öppnade upp ett intressant ämne kring att HEAT inte ville vinna Melodifestivalen, och jag har tänkt en del kring det. Igår skrev DN om ”Sälj dig – det är helt okej” där man diskuterar hur musikbranschen har förändrats och att allt fler hittar andra vägar för att tjäna pengar.

Det är inte så konstigt att branschen förändras. Hemladdningen gör att vågskålen förändrats och om man ska kunna leva på musiken kanske man måste titta på vilka alternativ som finns. Groove Armada och Baccardi är ett exempel på det där Baccardi ordnade ett ”skivkontrakt” med företaget.

Kan man prata om sellouts idag? Har exempelvis HEAT sålt ut sig i rockkretsar efter sin medverkan i Melodifestivalen? Eller har de helt enkelt anammat en kanal, ett sätt att nå ut till en bredare publik? Anpassat sig till de nya (oskrivna) reglerna. Jag antar att de vill leva på sin musik, och då måste man tänka i ett bredare perspektiv. Se vilka alternativ man kan krydda med. Vi lever i en spännande tid, och vårt medielandskap är i ständig förändring. Ur ett PR perspektiv öppnar förändringen upp många intressanta alternativ, och jag tror att vi kommer se fler exempel som Groove Armada inom kort.

Vad säger du? Säljer de ut sig?

Thomas S&C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0