Vad ska vi göra nu?

Nu vet ni lite om vilka vi är...
Nu vet ni hur de hade sett ut om Disney hade skrivit inledningen till den här historien...
Och nu vet ni hur de verkligen gick till...

De vi ska göra nu är att fortsätta sagan och föra den framåt...

I veckan så pratade jag med en av delägarna på Vox PR där jag just nu gör praktik. Jag berättade om våran idé att starta en egen byrå och den här bloggen. Samtalet gled snart in på mer detaljerad nivå och hon frågade vad vi ska göra först, förutom bloggen.

När jag funderade över de ganska kort så insåg jag att jag inte hade svaret så självklart för mig. Med det menar jag inte att jag inte kom på något för jag kan säkert räkna upp 100 saker som bör göras väldigt tidigt i ett företags historia, men var ska man börja?

Hennes tips var att vi skulle formulera en affärsidé.

Enligt mig en bra idé. I alla fall i de läge som Star & Captain befinner sig i nu.
Tro nu inte att vi bara startat detta på måfå. Vi tycker att vi har ganska bra koll
på vad vi är bra på och vart vi vill. Men de handlar om att formulera den.

... Men nu kommer den lilla twisten. Vi vill att ni ska vara med!! Så vi ska göra så här...

Jag vill att ni kommenterar vad ni tror att vi är bra på, vad vi är mindre bra på, vad kan vi ha för fördelar och nackdelar mot andra konsulter?

Jag vet att vissa känner oss bättre än andra, men alla som läser är varmt välkomna med skarpa analyser såväl som genomtänkta gissningar. Alla svar tar vi tacksamt emot.

Senare i veckan så ser vi om vi kan hitta nått mönster i det. så tar vi upp det igen.

Jag gör en liten egen lista här. Sen får Thomas skriva lite när han vaknar också...

Styrkor
- Jag känner att vi är ganska så kreativa och vågar tänka stort
- Vi är ett bra team
- Vi har en ganska bra baskunskap i känslor och varumärken
- Vi är oerhört positiva
- Vi är problemlösare
- Vi har är relativt nya i branschen vilket kan göra att vi förhoppningsvis inte fastnat i gamla rutiner ännu

Svagheter
- Vi har inte den rutin som många andra konsulter besitter
- Kunskapen om hur organisationer fungerar är ännu inte så hög
- Ekonomiska kunskaperna är begränsade till förnuft och ytterst lite teori
- Vi är relativt okända än så länge


Ja, de där var en liten lista. Fyll gärna på med egenskaper och tankar om vår framtida affärsidé

/Ronnie

Kommentarer
Postat av: Johanna Westin

Det känns viktigt att poängtera att ni är två duktiga, klockrena ledare också!

/J

2008-12-03 @ 12:25:50
Postat av: Jonas Svedin

Okej. Det är nu jag kliver in i matchen, Jonas Svedin, er spirituella ledare och pappa. Jag har några frågor som jag antar att ni tänkt på, det ser jag ju i det Ronnie skrivit. Men jag måste ändå fråga. Jag är ju nyfiken vad mina söner gör. Därför kommer nu Sveddas 10 frågor.



1. Tiderna är tuffa. Kanske tuffare än någonsin. Hur ser er tidsplan ut? När har ni som mål att komma igång med byrån?

2. Kommer fenomenet blogg hinna dö ut innan ni är igång med byrån?

3. Räknar ni med att jobba som juniorkonsult innan ni sätter igång byrån för att på så sätt skaffa erfarenhet?

4. Hur kommer ni att nischa er? Sport? Teknik? Bilar? Damkläder? Ja ni förstår.

5. Varför ska jag som kund välja två unga killar i en tid när man håller hårdare i pengar än mammas hand?

6. Det mesta handlar antagligen om att sälja, inte att sitta skapa fräsig PR på ett ännu fräsigare kontor. Med andra ord, hur finner ni era kunder?

7. Begreppet PR är större än mitt självförtroende. Vilken del inom PR är det ni skulle vilja satsa på.

8. Vad vill ni uppnå med er byrå? Vilka är era mål?

9. Förklara med ETT ord varför ni kommer att lyckas.

10. Om ni gör en vinst. Vad är det första ni kommer att investera pengarna i?



Jag vill samtidigt passa på att ge beröm för det häftiga namnet på bloggen och den kommande byrån

2008-12-03 @ 12:26:44
URL: http://jonassvedin.blogg.se/
Postat av: Johan

Jag tror ni får svårt att charma uppdragsgivare baserat på er obefintliga yrkeserfarenhet. PR och reklam omsätter i Sverige årligen drygt 40 miljarder kronor. Av dessa miljarder faktureras 80% i Stockholms storstad av Sveriges 1000 största företag. Vart har ni kontakterna?



Det finns förmodligen inte resurser för er att på bygga upp ett kontaktregister samtidigt som intäkterna inte finns.



Jag håller tummarna för er men råder att söka arbete som PR-konsult i en etablerad firma och skapa "era" egna kunder därigenom.





Eder Johan

2008-12-08 @ 20:04:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0