Handmålade Ejdrar säljes dyrt...

Jag var på ett frukostseminarium på Berghs igår morse. Ett smakprov på utbildningen "Skriva för att övertyga" en copyutbildning som säkert kan vara helt okej. Nu är min främsta egenskap kanske inte just copy, så jag tog chansen att lära mig lite nya saker.

Större delen morgonens seminarium ägnades åt att dissekera en säljtext ur en annons från 1988 i DN.

"Specialerbjudande! Handmålade Ejdrar säljes dyrt"

Som ni ser på rubriken handlade den just om att försöka sälja handmålade Ejdrar. Ingen lätt uppgift. Ni ser säkert också att rubriken ser lite underlig ut. Ejdrar Säljes DYRT... Det tyder ju också på att texten inte var som andra säljtexter. Men fortfarande en bra text tycker jag...

Tre tankar som slog mig...

1. Författaren hade använt sig av ett dramaturgiskt upplägg. Dvs att han börjar med ett anslag, en presentation, en fördjupning och en upplösning. Nu va det här ingen film så de är ganska svårt att översätta rätt av men man ser tydligt att det är ett liknande upplägg. Jag tror stenhårt på det här sättet att skriva, speciellt när det gäller säljtexter...

2. Författaren spelade på känsloargument. Det handlade inte om priset eller nyttan utan det handlade om känslan. Det är någonting som jag också tror väldigt mycket på.

3. Tretalet återkommer hela tiden. Man kommer ihåg saker lättare om man använder sig av tretalet och de blir nästan aldrig tjatigt.

Här kan vi ju se vad både jag och Thomas ofta pratar om. Story och känslor är viktiga verktyg när vi kommunicerar idag.



Och så avslutar vi med tre praktiska tips i en kort checklista, att tänka på när man skriver för att övertyga:

1. Se till att du har tänkt på vad din målgrupp ska. Känna, Tycka och Göra

2. Se till att du är övertydlig i vad personen som läser texten ska göra

3. Överraska



//Ronnie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0