Sverige koloniserar världen

Många länder koloniserade världen för hundratals år sedan. Vi svenskar var inte riktigt med i den utvecklingen, men jag tror en bit av Sverige har spridit sig långt utanför våra gränser. På ett sätt koloniserar vi världen idag istället. De svenska färgerna återfinns på dess byggnader, och det svenska språket har sin tydliga prägel på insidan.

Det var lite av en religiös upplevelse att kliva in i den blå byggnaden. Husen återfinns idag världen över, och en bit av Sverige finns i många hem. Det svenska företaget som fortfarande inte är börsnoterat fortsätter att expandera. En enkel idé från grunden har blivit något väldigt stort, och frågan är vart de kommer att stanna upp? Varumärket är välkänt och något som tydligt förknippas med Sverige. Många jag pratat med nämner följde saker från Sverige.
  • IKEA
  • ABBA
  • Vackra människor

Jag gillar IKEA av flera skäl. Deras design är väldigt ren och tilltalande, och de senaste åren har känslan av kvalitets möbler ökat. Då jag nyss avslutat mina universitets studier vet jag att IKEA varit en viktig pusselbit för många studenter vid Mittuniversitetet i Sundsvall.

IKEA är kanske ännu viktigare för mig just nu när julen närmar sig. Som ett litet barn på julafton plockade jag åt mig glögg, julmust, pepparkakor och knäckebröd. IKEA fick plötsligt en mer emotionell upplevelse för mig. Ett litet steg mot ett Lovemark.

Hur känner du för IKEA?

Thomas

Kommentarer
Postat av: Melissa

Ikea är min bebis! Behöver mig ofta och hela tiden men kostar dyra pengar... Och glöm inte bort alla flygvärdinnor som antagligen flög till over there som hette Inga... så heter ju alla svenska tjejer i sitcoms från USA...

2008-12-06 @ 05:28:37
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Liam

Tjo boys. Nice att ni tar tag i saker och ting och inte flyttar till Norge och kör truck som vissa andra... Lycka till det detta och riktigt skönt initiativ. När ni behöver spetskompetens inom golvvärme vet ni var ni ska vända er ;)



Ta er en titt på Wordpress, bästa bloggportalen i min mening.

2008-12-06 @ 19:40:27
URL: http://uppkastning.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0