Ansvar

Alkoholreklam kan vara kontroversiellt på många sätt. Ett återkommande budskap från en mängd varumärken är ”drink responsible”. Ronnie lyfte i ett tidigare inlägg fram Jack Daniels, och jag tyckte de var lämpligt att använda dom som exempel här.





Att den här typen av budskap nu blir allt vanligare är inget som förvånar mig. Företagen måste ta mer ansvar. Samtidigt är det en tunn linje som skiljer mellan ansvarstagande och en form av hyckleri. För alla företag vill tjäna pengar. För ett företag som erbjuder alkohol handlar det om att sälja sina produkter. Samtidigt måste man säga att drick ansvarsfullt. Om alla skulle dricka mer ansvarsfullt skulle alkoholkonsumtionen sjunka, och företagen tjäna mindre pengar.

Det jag funderar kring, är om exempelvis Jack Daniels, vill få oss att dricka mindre (mer ansvarsfullt). Eller om de helt enkelt anpassat sig till den rådande normen?

(notera att jag gillar JD som varumärke, och använder dom som ett exempel)

Thomas, S&C

Kommentarer
Postat av: Ron

Notera att de inte står "Check" bredvid "Drink responsibly" ;)

2009-01-15 @ 11:58:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0