BP, Shell & McDonalds

Nästan alla företag har någon form av CSR policy. Men frågan är hur många som menar det. Givetvis finns det en uppsjö av företag som bara följde med när CSR vågen sköljde över världen. I grunden handlar det om etik och moral. Många av de stora har utvecklade program inom området, H&M slår sig exempelvis för bröstet och menar att de gör stor skillnad.

Precis som Ronnie är inne på handlar det i grunden om att tjäna pengar. Vissa varumärken rider helt och hållet på CSR spåret, då de profilerar sig som ett företag som bryr sig. Konsumenterna idag är väldigt medvetna, och det är något vi måste vara. Vi har bara en värld, och vi måste alla dra vårt strå till stacken.

Men åter till ämnet.

Shell spenderar stora summor på CSR, samtidigt som de fortsätter att motarbete miljövänligare alternativ för bränsle, BP är inne på ett liknande spår. BP och Shell är stora aktörer och säljer bland annat bensin, och de vill tjäna pengar. CSR är ett sätt att städa undan de negativa delarna, som dess påverkan på miljön, att människor lever i misär där bla. Shell har sina raffinerier. CSR kan ibland vara ett sätt att ursäkta sig, och komma undan med andra saker.

McDonalds är bidragande orsak till att vi fler fetare, samtidigt spenderar de miljoner för sina Ronald McDonald sjukhus. I många fall känns det som lite dubbelmoral, visst de öppnar sjukhus vilket är god gärning och de gör skillnad. Samtidigt säljer de transfetter till miljoner världen över.

Företag måste ta sitt ansvar, och jag tror att de kommer bli vanligare att vi konsumenter kommer syna våra företag allt mer. Ronnie har redan nämnt det, men det är värt att nämna igen. Internet har skapat en helt annan möjlighet för granskning. Vi är många som kan granska och publicera våra upptäckter.

Jag vill tro att alla företag vill gott. Men verkligheten är en annan. Tror ändå att vi är på väg i rätt riktning.

Thomas S&C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0