Den tunna linjen
Jag och Ronnie delar många åsikter, och att ärlighet är en viktig del i varumärkesarbetet är något vi är överens om. Vi lever i en turbulent tid där vi översköljs med varumärken. Ett sätt att särskilja sig är att vara ärlig mot konsumenterna. Genom öppenhet och att tala sanning kommer man långt, även i vår bransch.
De ekonomiska hjulen snurrar inte lika snabbt längre, och jag tror att begreppet som sanning och trovärdighet kommer att bli allt viktigare. Ur ett perspektiv kommer antagligen den här krisen att städa branschen ur vissa aspekter. De proaktiva, öppna företagen, som redan idag har en relation med sina konsumenter, kommer att klara sig bra. Samtidigt är det många som inte tagit till sig förändringen som skett under lång tid, och de kommer få det tufft.
Att vara sann mot sitt varumärke är väldigt viktigt, för om inte vi tror på det, varför ska då våra konsumenter göra det? Vi vet alla att sanningen ofta är flexibel. Den kan modifieras, töjas och anpassas för olika ändamål. Domen ligger i slutändan hos konsumenterna. Det är en tunn linje, och domen är hård.
Det är viktigt att vara sann mot varumärket. Genom att vara ärlig mot sitt varumärke, kan det länkas till konsumenterna. En historia kring ett varumärke behöver inte vara helt sann, så länge konsumenterna förstår att den är påhittad, eller att de ”accepterar” lögnen. Ett exempel är Farrelis restauranger i Göteborg. Ett koncept som helt byggt kring en påhittad story om en italiensk emigrant. Han startade en restaurang i USA med ett koncept han sedan tog med sig till Göteborg.
Men en bra historia är något vi alla gillar. Sann eller inte. Men tycker du som läsare, att de är okej att modifiera en historia för varumärkets skull, eller föredrar du sanningen. Även om den är tråkigare?
Jag älskar historier, och för mig gör det inget om den är sann eller inte, så länge den är sann mot varumärket.
Thomas, S&C
De ekonomiska hjulen snurrar inte lika snabbt längre, och jag tror att begreppet som sanning och trovärdighet kommer att bli allt viktigare. Ur ett perspektiv kommer antagligen den här krisen att städa branschen ur vissa aspekter. De proaktiva, öppna företagen, som redan idag har en relation med sina konsumenter, kommer att klara sig bra. Samtidigt är det många som inte tagit till sig förändringen som skett under lång tid, och de kommer få det tufft.
Att vara sann mot sitt varumärke är väldigt viktigt, för om inte vi tror på det, varför ska då våra konsumenter göra det? Vi vet alla att sanningen ofta är flexibel. Den kan modifieras, töjas och anpassas för olika ändamål. Domen ligger i slutändan hos konsumenterna. Det är en tunn linje, och domen är hård.
Det är viktigt att vara sann mot varumärket. Genom att vara ärlig mot sitt varumärke, kan det länkas till konsumenterna. En historia kring ett varumärke behöver inte vara helt sann, så länge konsumenterna förstår att den är påhittad, eller att de ”accepterar” lögnen. Ett exempel är Farrelis restauranger i Göteborg. Ett koncept som helt byggt kring en påhittad story om en italiensk emigrant. Han startade en restaurang i USA med ett koncept han sedan tog med sig till Göteborg.
Men en bra historia är något vi alla gillar. Sann eller inte. Men tycker du som läsare, att de är okej att modifiera en historia för varumärkets skull, eller föredrar du sanningen. Även om den är tråkigare?
Jag älskar historier, och för mig gör det inget om den är sann eller inte, så länge den är sann mot varumärket.
Thomas, S&C
Kommentarer
Trackback