Too hot!

Veckans tema, alkoholreklam, är både intressant och kritiserat. Men jag är glad över att Ronnie valde det, och precis som han skrev, det var för varmt igår. Jag hade 38 grader igår (mitt på dagen) och när jag skulle sova igår hade de bara gått ned till 32. Så ja, det var för varmt för att tänka. (Och nej, tyck inte synd om mig. Trivs rätt bra här nere i värmen)

Men under natten sattes mina tankar i rullning, och under dagen på jobbet (jag har börjar på PR byrån nu) så hade jag chans att skissa lite.Det är ett intressant ämne, framförallt eftersom det liksom vissa andra områden (bla medicin, tobak och spel) verkar under restriktioner. Här i Australien är alkoholreklam vanligt förekommande. I både magasin, TV, radio och på stora billboards. Samtidigt finns de vissa restriktioner.

Men det är en utmaning att kommunicera dessa varumärken. Framförallt eftersom det ofta är en likartad produkt. Öl är ofta öl. Sprit är ofta sprit. Vin är ofta vin. Visst skiljer de sig något i smak, ibland mer – ibland mindre. Därför handlar det om att ladda varumärket med något mer. Varumärket har ofta en historia, där man genom storytelling förmedlar och försöker särskilja sig. Interaktiva webbsidor, sociala medier, word of mouth och promotion är andra viktiga delar inom alkoholreklam (vilket givetvis är viktigt i (nästan) all typ av kommunikation).

Samtidigt får man också komma ihåg att alkohol ligger bakom många problem. Här i Australien är det ett stort problem, och det jobbas hårt för att Bottle shops (vårt Systembolag) och nattklubbar ska ha kortare öppettider och ta mer ansvar.Men alkoholreklam är en stor aktör här nere. Ska ta lite bilder under morgondagen (torsdag) och ge er lite exempel.

Thomas, S&C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0