Varumärket är allt

Det är en dryck som återfinns världen över. En anledning till det är den i grunden är väldigt enkel, och bara har ett fåtal ingredienser. Smaken är ofta skrämmande lika (framförallt efter två-tre öl) mellan olika varianter, och färgen kan variera något. Malt, humle, jäst och vatten är basen, och ofta det enda som erbjuds. Men vi dricker litervis av det, både ofta och gärna.

Öl är en produkt där varumärket spelar stor roll. Varför väljer vi annars en ölsort framför en annan? Är de en ren slump? Väldigt sällan skulle jag säga. Vi föredrar alla en produkt framför en annan, ofta baserat på att de känns bättre. Att vi kan identifiera oss med varumärket bakom produkten. Varumärket laddas med värden som ska nå fram till oss.

Mariestad vill vara ett sofistikerat öl, medan Kung dricks av tonåringar. Carlsberg är antagligen världens bästa öl (briljant copy!) och Heineken är ett mer trendigt öl (den här reklamfilmen gillar jag. I min del av världen dricks det hinkvis av VB (Victoria Bitter) och Carlton Drought, eller som vissa kallar dom. Boogan öl.

Det finns en mängd varianter att välja mellan, från ljus till mörk, från stark till svag. Vissa ölsorter kallar sig tom. ”nyttigare” eftersom de innehåller mindre kolhydrater. Ett intressant exempel på det är Tooheys White Stag. Den här reklamfilmen har rullat rätt länge här.




Vilken ölsort är din favorit, och varför?

Thomas, S&C – Gillar Red Stripe (design, känsla och den somriga smaken)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0