David mot Goliat

Det är viktigt att lyssna och föra en dialog med sina kunder och konsumenter. Många företag är väldigt duktiga på det, andra jobbar på att bli bättre. Samtidigt finns det en grupp som antagligen missade den lektionen. När jag var liten fick jag lära mig att tänka efter före, och det är något jag tagit till mig. I USA har en storm blåst upp kring ett fastighetsföretag, som skjuter först och frågar sen. Copyblogger uppmärksammade likt många andra en händelse i Chicago där fastighetsjätten Horizon Realty Group lämnat in en ansökan mot en hyresgäst.


Anledningen? Hon hade twittrat negativt om företaget.


Amanda Bonnen skrev tidigare i år ett tweet:

"Who said sleeping in a moldy apartment is bad for you? Horizon really think it's okay".


I vanliga fall skulle de varit en åsikt som stannat där, och som på sin höjd hade någon av hennes tjugo följare länkat till hennes inlägg. Horizon såg väldigt allvarligt på hennes åsikt. Istället för att ta kontakt och föra en dialog med Bonnen valde Horizon att lämna in en stämningsansökan på $50,000.


Att den här händelsen spridit sig långt utanför hennes tjugo följare på Twitter är rätt uppenbar. Många är upprörda och funderar liksom jag, hur tankarna har gått hos Horizon. I en intervju med Chicago Sun-Times säger Horizons representant Jeffrey Michael:


"We're a sue first, ask questions later kind of an organization"


Att Horizons varumärke är skadat är för mig rätt uppenbart, och jag tror att värdet är långt över de $50,000 som företaget stämt Bonnen på. Hela historien andas David mot Goliat, och vi älskar en underdog. En ensam kvinna mot det elaka fastighetsföretaget.

Goliat kommer få det tufft även denna gång.


I det här fallet har Horizon börjat gräva en grop, och om de är förnuftiga inser de sitt misstag och försöker ställa saker till rätta. De bör göra en pudel för att minska skadan. Det här är ett bra exempel där en mer proaktiv hållning och förståelse kring sociala medier kunnat undvika hela situationen.


Många företag lyssnar och kommunicerar med sina konsumenter. Relationer skapas och förtroende byggs upp. Horizon skulle givetvis tagit ett djupt andetag och fört en dialog med Bonnen. Istället valde man att sticka huvudet i sanden. Den här historien är långt ifrån slut, och jag funderar på om Horizon kommer att stämma alla andra som twittrat och bloggat negativt om företaget?


Fortsättning följer.

// Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0