En berättelse

Under ett intressant samtal för några dagar sedan gled vi över på storytelling, och jag fick frågan ”hur bygger men en story kring exempelvis gräsklippare”. Jag kunde inte ge ett konkret svar direkt. Om jag ska bygga en story kring exempelvis en gräsklippare finns det flera angreppssätt.

Personligen skulle jag först titta närmare på varumärket och vad som finns bakom det. Vilken bakgrund och historia har varumärket, finns det intressanta karaktärer eller historier inom organisationen men kan använda. Jag skulle ta del av så mycket material som möjligt för att få en bred uppfattning. När några pusselbitar fallits på plats skulle jag sedan försöka hitta min ingång för just den här historien.

För oss är storytelling ett sätt att bygga en bro till konsumenten, där man möts och utbyter erfarenheter. Alla företag har en i sig unik bakgrund där händelser och personer har format företaget? Vilka är kärnvärdena? Alla företag har historier som är unika för just det företaget. Det här är två exempel där jag skulle hämta inspiration för min berättelse. För oss växer en berättelse ofta fram när den är redo. Ibland handlar det bara om att öppna upp för möjligheten till det.

Storytelling är något vi kommit tillbaka till vid ett flertal tillfällen, och något vi tror på. Främst som en krydda i ett större sammanhang då berättande ger en möjlighet att sammanfläta och skapa förståelse. Berättelser kan fånga in och engagera, och en bra berättelse återberättas.

Åter till den inledande frågan. Hur bygger man en story kring exempelvis en gräsklippare? Det finns flera sätt att närma sig det, och jag skulle i det här fallet antagligen fokusera på kvalité och historia.

Jag minns som liten, hur jag förundrades över farfars noggrannhet över sitt gräs här framför sommarstugan. Han gick fram och tillbaka med sin Stig (av någon anledning kallade han sin gräsklippare för Stig), alltid med ett leende på läpparna. Farmor bakade bullar och dofterna sammanflätades perfekt. Nu sitter jag här i sensommarsolen och tänker tillbaka. Stugan och Stig har gått i arv, liksom noggrannheten över gräset.

Ett första utkast, på en kortare story skulle kunna se ut så här. Lämnar över till Ronnie, hur skulle du göra?


Thomas, S&C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0