Mobila möjligheter
Mobiltelefoni är något som diskuteras frekvent här i Australien. Framförallt om möjligheterna med att nå ut med budskap ur ett kommunikativt perspektiv. Liksom på många andra platser är det svårt att enas om ett format mellan de olika aktörerna. Men det är något annat som intresserar mig mer. Det finns två läger.
1. Det ena sidan menar att mobilkommunikation är något som kommer att klassas som ett eget medium, och som kommer att kunna stå fritt. Annonsörer kommer att kunna välja att endast använda den kanalen, och kommer ofta inte behöver använda någon annan kanal.
2. Den andra sidan menar att mobilkommunikation är en utmärkt möjlighet, och bör fungera som ett komplement till print, rörlig bild, sociala medier etc. Mobilkommunikationen kommer öppna upp en dörr till en mer privat plats hos konsumenterna, som måste vårdas.
Tror att fler med mig kan identifiera sig med den andra gruppen. Mobilkommunikation kommer vara en viktig krydda, något den kommer att passa utmärkt som. Ibland kommer den att fungera som en sista länk till konsumenten, men den måste vårdas och användas med förstånd.
Mobiltelefon är väldigt privat. Det är viktigt att de som kommuniceras från företag är relevant för just den personen. Just det är styrkan med mobilkommunikation. Det går att anpassa och nischa budskapet för en mindre målgrupp. Kommunikationen når fram, och kommer att läsas. Vi står inför en spännande utveckling, med många möjligheter för de som vågar.
Ett lyckat exempel på mobilkommunikation genomfördes här i Victoria under veckan. Polisen skickade i samarbete med mobilaktörerna ut en varning ang. bränderna till alla registrerade mobiltelefoner. Ett liknande SMS skickades ut igår, där vi som bor i stan rekommenderades att stanna inomhus för de kommande stormvindarna. Det var väldigt uppskattat och fått positiv press här.
En notis är att grupp 1 ovan, är samma personer som menar att introducerandet av TiVo här i Australien inte kommer att påverka annonseringen i TV. Rätt eller fel återstår att se. Min enda tanke är att det är väldigt enkelt att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att allt var som igår, istället för att blicka mot horisonten och se möjligheterna.
Thomas, S&C Melbourne
1. Det ena sidan menar att mobilkommunikation är något som kommer att klassas som ett eget medium, och som kommer att kunna stå fritt. Annonsörer kommer att kunna välja att endast använda den kanalen, och kommer ofta inte behöver använda någon annan kanal.
2. Den andra sidan menar att mobilkommunikation är en utmärkt möjlighet, och bör fungera som ett komplement till print, rörlig bild, sociala medier etc. Mobilkommunikationen kommer öppna upp en dörr till en mer privat plats hos konsumenterna, som måste vårdas.
Tror att fler med mig kan identifiera sig med den andra gruppen. Mobilkommunikation kommer vara en viktig krydda, något den kommer att passa utmärkt som. Ibland kommer den att fungera som en sista länk till konsumenten, men den måste vårdas och användas med förstånd.
Mobiltelefon är väldigt privat. Det är viktigt att de som kommuniceras från företag är relevant för just den personen. Just det är styrkan med mobilkommunikation. Det går att anpassa och nischa budskapet för en mindre målgrupp. Kommunikationen når fram, och kommer att läsas. Vi står inför en spännande utveckling, med många möjligheter för de som vågar.
Ett lyckat exempel på mobilkommunikation genomfördes här i Victoria under veckan. Polisen skickade i samarbete med mobilaktörerna ut en varning ang. bränderna till alla registrerade mobiltelefoner. Ett liknande SMS skickades ut igår, där vi som bor i stan rekommenderades att stanna inomhus för de kommande stormvindarna. Det var väldigt uppskattat och fått positiv press här.
En notis är att grupp 1 ovan, är samma personer som menar att introducerandet av TiVo här i Australien inte kommer att påverka annonseringen i TV. Rätt eller fel återstår att se. Min enda tanke är att det är väldigt enkelt att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att allt var som igår, istället för att blicka mot horisonten och se möjligheterna.
Thomas, S&C Melbourne
Kommentarer
Trackback