Möjligheternas tid är nu?

De ekonomiska hjulen saktar in och världen över ställer man samma fråga. Vart ska det sluta? Experter uttalar sig, men ingen har svaret. Eftersom vi inte vet hur lågt vi faktiskt kan nå. Trots dessa tider, finns det många som ser möjligheter. Tidigare erfarenheter visar att det är i tuffa tider vi utvecklas. En anledning kan vara att vi tittar mer på VAD vi egentligen behöver.

Sociala medier är något som diskuterats flitigt, och som fått väldigt mycket utrymme. Vissa menar att sociala medier är framtiden, att det kommer vara den enda och optimala kanalen för att nå konsumenterna. Andra, och däribland vi, tycker att sociala medier är en viktig krydda som kommer vara en viktig del av framtiden.


Att det kommit för att stanna är självklart, men jag tror inte att det kommer att sociala medier är svaret på allt. I Australien diskuterar bland annat Kevin Rothermel sin bild kring det hela. Många byråer kring världen börjar ange sociala medier som en tjänst i sitt utbud. Det är något relativt nytt, och något kunderna efterfrågar. Kunskapsnivån varierar dock, och många lyckas övertyga sina kunder att de räcker med en blogg, Twitter och lite Facebook så klarar de sig galant. Givetvis tar det väldigt bra betalt för det också.

En viktig detalj i sociala medier är öppenhet och långsiktighet. Något som ibland glöms bort. Det handlar om att bygga en relation med sina konsumenter, något som inte görs över en natt. Att ha en kontinuitet i det man gör är väldigt viktigt, eftersom kunderna har alternativ idag. Vi lever inte längre i ett samhälle där det räcker att pumpa ut ett budskap till alla.

Sociala medier öppnar upp många möjligheter, framförallt för relationsbyggande. Öppenhet och trovärdighet för varumärken är något vi diskuterat tidigare, och det kommer att bli viktigare. Det här är öppnat upp en ny värld, och möjligheterna är många. Vi människor vill kommunicera, aktiveras och lära oss nya saker. Vi vill komma närmare varandra som de sociala varelser vi är.

Varumärken är vår tids lägereldar. Vi samlas kring dom, möts och utbyter berättelser. Vad är nästa steg?


Polonius.
What do you read, my lord?
Hamlet.
Words, words, words
-- Hamlet, Act II, scene ii

Thomas, S&C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0