Stor i Australien

Sociala medier stort i Australien.. Väldigt stort. Enligt vissa siffror använder nästan 1 av 5 australiensare Facebook regelbundet. Myspace och Flickr är två andra populära sajter här i underjorden. En anledning till att så många använder den typen av sajter sägs vara att de är ett resande folk. Sajter som Facebook och Flickr öppnar upp dörrar till en helt ny värld. Nätverksmöjligheterna är snudd på oändliga. De gör det enkelt att hålla kontakten med nära och kära.

För egen del har Facebook varit en viktig kanal för mig nu när jag är i Australien. Mina vänner i Sverige kan följa min resa genom mina inlägg och bilder, och jag kan hålla kontakten med de jag möter längs vägen och givetvis även dom där hemma. Något av en standardfras är ”do you have Facebook?”. De visar att Facebook har lyckats med något som många andra communities inte lyckats med. Att skapa trogna användare.

Jag har liksom många andra i min ålder varit en del av Lunarstorm. Men jag tappade snabbt intresset. Samtidigt dök de upp en mängd andra communities men Facebook var det som fångade in mig igen. Något annat jag lockades in i var bloggsfären. För ungefär 1½ år sedan startade jag upp min privata blogg. Kan ärligt säga att jag inte riktigt trodde jag skulle hålla på fortfarande. Men de är lite av en drog.

Sociala medier är en viktig del i dagens kommunikation. Företag måste anpassa sig och ta till sig det. För det finns en risk om man står kvar på perrongen för länge. Precis som de skriver här kan man inte ignorera sociala medier, vilket också JMW ofta återkommer till. De har blivit en viktig del i vår vardag. Möjligheterna är många för dom som vet vart man ska titta.

Soliga hälsningar från Melbourne
// Thomas

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0