Den tunna linjen

Jag och Ronnie delar många åsikter, och att ärlighet är en viktig del i varumärkesarbetet är något vi är överens om. Vi lever i en turbulent tid där vi översköljs med varumärken. Ett sätt att särskilja sig är att vara ärlig mot konsumenterna. Genom öppenhet och att tala sanning kommer man långt, även i vår bransch.

De ekonomiska hjulen snurrar inte lika snabbt längre, och jag tror att begreppet som sanning och trovärdighet kommer att bli allt viktigare. Ur ett perspektiv kommer antagligen den här krisen att städa branschen ur vissa aspekter. De proaktiva, öppna företagen, som redan idag har en relation med sina konsumenter, kommer att klara sig bra. Samtidigt är det många som inte tagit till sig förändringen som skett under lång tid, och de kommer få det tufft.

Att vara sann mot sitt varumärke är väldigt viktigt, för om inte vi tror på det, varför ska då våra konsumenter göra det? Vi vet alla att sanningen ofta är flexibel. Den kan modifieras, töjas och anpassas för olika ändamål. Domen ligger i slutändan hos konsumenterna. Det är en tunn linje, och domen är hård.

Det är viktigt att vara sann mot varumärket. Genom att vara ärlig mot sitt varumärke, kan det länkas till konsumenterna. En historia kring ett varumärke behöver inte vara helt sann, så länge konsumenterna förstår att den är påhittad, eller att de ”accepterar” lögnen. Ett exempel är Farrelis restauranger i Göteborg. Ett koncept som helt byggt kring en påhittad story om en italiensk emigrant. Han startade en restaurang i USA med ett koncept han sedan tog med sig till Göteborg.

Men en bra historia är något vi alla gillar. Sann eller inte. Men tycker du som läsare, att de är okej att modifiera en historia för varumärkets skull, eller föredrar du sanningen. Även om den är tråkigare?

Jag älskar historier, och för mig gör det inget om den är sann eller inte, så länge den är sann mot varumärket.

Thomas, S&C

Ärlighet varar längst?

Veckans ämne kommer att vara (trumvirvel) –

Ärlighet

Lite diffust, och väldigt öppet. Tanken jag har bakom det är hur viktigt är det att vara ärlig mot varumärket, och mot sina konsumenter. Är det samma sak, eller kan man ”ljuga” för sina konsumenter så länge man har ärlig mot varumärket?

Thomas, S&C

Captain ger sig ut på Östersjön...

Ikväll är det Jack Rocks the boat...

En musiktävling för osignade band som arrageras av Jack Daniels...

Jag ska helt klart ta med mig intryck från resan och skriva ett inlägg senare

//Ronnie S&C

Too hot

Just nu är det för varmt. Trust me on this one friends.

För första gången på drygt 100 år, kommer det vara över 40 grader över sju dagar. Kan säga att de är lite för varmt för att vara ute, lite för varmt för att vara inne. Helt klart för att skriva. Men för er gör jag ett undantag.

Har ett nytt ämne på G, och det första inlägget kommer att publiceras under er morgon.

Thomas, S&C +44 grader i Melbourne

Update from my side

En liten uppdatering från andra sidan.

Ronnie jobbar hårt på sin sida världen. Snö, slask och grått väder verkar hålla Sverige i ett järngrepp. I min del av världen är det verkligen uppochner. Sommaren har kommit med besked och det är väldigt torrt. Temperaturen har nosat på 40 strecket och i morgon är det dags. 41 grader.

Jobbmässigt fungerar det bra hos Esencia Communications. Har förmånen att jobba med bla. Sesame Street och Simone Perele. En nyttig erfarenhet på flera sätt, och liksom Ronnie tittar jag på alternativ i Sverige och Skandinavien. Det är snart dags att ta nästa steg, och kommer att återvända under våren.

Soliga hälsningar från Melbourne

T

BP

Klicka på den här länken, och se vad BP säger om sitt ansvarsfulla arbete...

The talk stopped long ago. Eller?

// Thomas

Tisdag = snart helg när dagarna går fort...

Ja, imorn är det Tisdag igen och dagarna går fort nu.

Thomas jobbar och sliter "down under" och själv är jag i full gång med
jobbsök... Det är något som faktist tar mer tid än man tror...

Så en liten blänkare till er som råkar höra något om ett ledigt jobb
tveka inte och höra av er...

Annars kan jag berätta att den senaste nyheten för Star & Captain är att
vi numer också finns på twitter där ni kan läsa vad vi gör just nu om vi har tillgång till
dator leler telefon... gå in där och titta om ni har tid och lust... starandcaptain

//Ronnie S&C

Ps: Om någon har ett tema för veckan så är det välkommet... Annars kör vi en ny temavecka nästa vecka

Ansvar på låtsas

Hakar på Ronnie (eller är de CSR gurun?)

Att se helheten är väldigt viktigt när man medvetet och ärligt jobbar med ett företags engagemang. Det måste finnas ett syfte och koppling som konsumenten kan se, uppleva och förstå. Vi vill alla göra skillnad. Jag tror att ärlighet är en av de viktigaste pusselbitarna i dagens kommunikation.

En anledning till det är att vi konsumenter får allt lättare att syna företagen i sömmarna. Om HM gör något olämpligt i Asien dröjer det inte länge innan det är nyhetsstoff världen över, och det finns en stor chans att konsumenterna kommer att ta ställning till det. Samtidigt finns det en diffus gräns. Det jag tänker på är om att vara ärlig mot varumärket och att vara ärlig mot konsumenterna är samma sak?

Jag kan förstå att studenterna delar sig i två läger, för ur ett perspektiv är ett samhällsengagemang bättre än inget. Samtidigt ställer jag mig frågade till det. Ann är inne på det, och företagen måste tänka långsiktigt, något som är väldigt viktigt kring CSR. Långsiktighet och ärlighet är viktigt för att bygga en relation med sina konsumenter. Body Shop är ett exempel på ett företag vars varumärke under lång tid byggt upp, och som vilar på ett engagemang för vår omgivning.

CSR är redan ett urvattnat begrepp, och vissa kallar det CR (Corporate Responsibility). Men kanske är det dags för ett nytt begrepp. Något som hjälper oss att skilja de olika aktörerna, för att se vilka som faktiskt menar gott.

Men i slutändan är det ändå vi konsumenter som väljer. Ett företag som låtsas bry sig och ljuger för sina konsumenter kommer snarare förr än senare stöta på problem. Domen vi ger kommer inte vara lindrig.

Thomas, S&C (från ett soligt Melbourne)

Ansvar på låtsas, del 2

Thomas han in med ett inlägg som jag tyckte var
mycket spännande, bra Thomas mer sånt =)


Jag tänkte fortsätta med vad som ytterligare behövs för att man ska kunna
göra en CSR satsning för att inte hamna i facket av företag som tar ansvar på
låtsas. Som jag sa i det tidigare inlägget är företagens satsningar viktiga för
världen och kan också ge avkastning om de görs på rätt sätt.

För de första behövde vi ärlighet/öppenhet för eftersom det blir svårare och
svårare och lura konsumenter även om också företagen blir bättre på och ljuga
tyvärr. Det som ett företag nu också behöver för en lyckad CSR satsning är ett
"helhetstänk". Man måste se till helheten för att lyckas. Ett företag som säljer
kläder kan inte gå in i ett miljöprojekt utan att samtidigt gå in i sin egen
verksamhet och se till så de mänskliga rättigheterna eller de egna miljömålen 
upprätthålls inom det egna företaget och tro att man kommer undan med det.
Det kommer att slå tillbaka

Helheten och ärligheten är alltså de två stora byggstenar man bör använda sig
av för ett lyckats CSR arbete. Det är också dessa två delar du ska kolla efter som
kritisk konsument när du granskar ett varumärkes ansvarstagande. Är man ärlig i
det man säger? Tänker man på helheten? De företag som inte gör på detta sätt är
nämligen också ofta de företag som tar ansvar på låtsas.

//Ronnie S&C


BP, Shell & McDonalds

Nästan alla företag har någon form av CSR policy. Men frågan är hur många som menar det. Givetvis finns det en uppsjö av företag som bara följde med när CSR vågen sköljde över världen. I grunden handlar det om etik och moral. Många av de stora har utvecklade program inom området, H&M slår sig exempelvis för bröstet och menar att de gör stor skillnad.

Precis som Ronnie är inne på handlar det i grunden om att tjäna pengar. Vissa varumärken rider helt och hållet på CSR spåret, då de profilerar sig som ett företag som bryr sig. Konsumenterna idag är väldigt medvetna, och det är något vi måste vara. Vi har bara en värld, och vi måste alla dra vårt strå till stacken.

Men åter till ämnet.

Shell spenderar stora summor på CSR, samtidigt som de fortsätter att motarbete miljövänligare alternativ för bränsle, BP är inne på ett liknande spår. BP och Shell är stora aktörer och säljer bland annat bensin, och de vill tjäna pengar. CSR är ett sätt att städa undan de negativa delarna, som dess påverkan på miljön, att människor lever i misär där bla. Shell har sina raffinerier. CSR kan ibland vara ett sätt att ursäkta sig, och komma undan med andra saker.

McDonalds är bidragande orsak till att vi fler fetare, samtidigt spenderar de miljoner för sina Ronald McDonald sjukhus. I många fall känns det som lite dubbelmoral, visst de öppnar sjukhus vilket är god gärning och de gör skillnad. Samtidigt säljer de transfetter till miljoner världen över.

Företag måste ta sitt ansvar, och jag tror att de kommer bli vanligare att vi konsumenter kommer syna våra företag allt mer. Ronnie har redan nämnt det, men det är värt att nämna igen. Internet har skapat en helt annan möjlighet för granskning. Vi är många som kan granska och publicera våra upptäckter.

Jag vill tro att alla företag vill gott. Men verkligheten är en annan. Tror ändå att vi är på väg i rätt riktning.

Thomas S&C

Ansvar på låtsas... del 1

Först en kort liten introduktion till alla som inte är fullt medvetna om termen CSR och vad de står för.

CSR är en förkortning av Corporate Social Responsibility och översätts lättast som företagens samhällsansvar. Det vill säga de ansvar ett företag tar inom områden kring allt från arbetsförhållanden på företaget till miljöfrågor och mänskliga rättigheter, utöver vad lagen kräver.

När ett företag gör en satsning på sitt samhällsansvar finns det ofta två delar som har gjort att man har valt att göra den här satsningen. Den ena delen är den del där man faktiskt vill ta sitt ansvar och därför gör en insats som faktiskt gör värden till en bättre plats att leva på.

Den andra delen är ekonomisk vinning. I grund och botten är det ju de som varit grundtanken med närmare alla av alla världens företag. Ekonomisk vinning i det här fallet är en ökad trovärdighet från konsumenterna på varumärket vilket i längden ska kunna göra företaget mer ekonomiskt lönsamt.

Utan förståelsen för ekonomisk vinning skulle betydligt färre företag ta detta extra ansvar och världen hade förmodligen kunnat se än värre ut på många plan. Företagen är en oerhört viktig pusselbit när det gäller att lösa till exempel klimatfrågor eller frågor rörande mänskliga rättigheter därför måste dessa gå först i detta arbete för en bättre värld. Att dessa två kan gå han i hand är alltså någonting alla vinner på.

För att dessa två delar ska kunna fungera tillsammans och man ska kunna få ut den trovärdighet och lönsamhet som CSR faktiskt kan ge så krävs ärlighet. I mina ögon en av de absolut viktigaste byggstenarna för att bygga ett starkt varumärke idag. Det finns ingen vinning alls i att göra ett halvhjärtat CSR arbete och tro att man kan komma undan med ett starkare varumärke. Det är för svårt att ljuga idag, journalistkåren är idag har hjälp av  1,4 miljarder Internet användare vilka idag är betydligt mer källgranskande en man var för tio år sedan. Jag tror också att känslan av ett falskt budskap ofta lyser igenom ett företags externa kommunikation, även om de är med svårbevisat.

Fortsättning följer...

//Ronnie S&C


Ny vecka nytt Tema...

Jag vet att för många är det redan onsdag och veckans tema har inte dykt upp...

Här kommer temat och imorgon kommer de första inlägget...

Tema:  Fuskansvar... (efter tips från Ann T O)

"CSR utan innehåll eller helt enkelt missriktade och falska värderingar
som syns i dåliga CSR-satsningar. Ansvar på låtsas..."

Tack för detta mycket spännande tema...

//Ronnie S&C

Varumärket är allt

Det är en dryck som återfinns världen över. En anledning till det är den i grunden är väldigt enkel, och bara har ett fåtal ingredienser. Smaken är ofta skrämmande lika (framförallt efter två-tre öl) mellan olika varianter, och färgen kan variera något. Malt, humle, jäst och vatten är basen, och ofta det enda som erbjuds. Men vi dricker litervis av det, både ofta och gärna.

Öl är en produkt där varumärket spelar stor roll. Varför väljer vi annars en ölsort framför en annan? Är de en ren slump? Väldigt sällan skulle jag säga. Vi föredrar alla en produkt framför en annan, ofta baserat på att de känns bättre. Att vi kan identifiera oss med varumärket bakom produkten. Varumärket laddas med värden som ska nå fram till oss.

Mariestad vill vara ett sofistikerat öl, medan Kung dricks av tonåringar. Carlsberg är antagligen världens bästa öl (briljant copy!) och Heineken är ett mer trendigt öl (den här reklamfilmen gillar jag. I min del av världen dricks det hinkvis av VB (Victoria Bitter) och Carlton Drought, eller som vissa kallar dom. Boogan öl.

Det finns en mängd varianter att välja mellan, från ljus till mörk, från stark till svag. Vissa ölsorter kallar sig tom. ”nyttigare” eftersom de innehåller mindre kolhydrater. Ett intressant exempel på det är Tooheys White Stag. Den här reklamfilmen har rullat rätt länge här.




Vilken ölsort är din favorit, och varför?

Thomas, S&C – Gillar Red Stripe (design, känsla och den somriga smaken)

Drinking Nightmare

Vi har sett det förut. Frågan är om det fungerar? Myndigheterna i Australien slår nu på den stora trumman i nationell kampanj.



Alkohol är ett stort problem här nere, och det är därför inte konstigt att myndigheterna försöker ta ansvar och nå ut till ungdomarna. Frågan är hur effektivt det är? På deras kampanjsajt kan man få ut mycket information, och reklambudskapen finns i allt från TV till buss/spårvagnar.

Det här är en annan del inom alkoholreklam, lite av den "andra sidan". En aktör som lyfter fram negativa sidor kring alkohol. Är det rätt sätt att nå fram?

Thomas, S&C

Ansvar

Alkoholreklam kan vara kontroversiellt på många sätt. Ett återkommande budskap från en mängd varumärken är ”drink responsible”. Ronnie lyfte i ett tidigare inlägg fram Jack Daniels, och jag tyckte de var lämpligt att använda dom som exempel här.





Att den här typen av budskap nu blir allt vanligare är inget som förvånar mig. Företagen måste ta mer ansvar. Samtidigt är det en tunn linje som skiljer mellan ansvarstagande och en form av hyckleri. För alla företag vill tjäna pengar. För ett företag som erbjuder alkohol handlar det om att sälja sina produkter. Samtidigt måste man säga att drick ansvarsfullt. Om alla skulle dricka mer ansvarsfullt skulle alkoholkonsumtionen sjunka, och företagen tjäna mindre pengar.

Det jag funderar kring, är om exempelvis Jack Daniels, vill få oss att dricka mindre (mer ansvarsfullt). Eller om de helt enkelt anpassat sig till den rådande normen?

(notera att jag gillar JD som varumärke, och använder dom som ett exempel)

Thomas, S&C

Historien om flaskan...

Som ni kanske förstår av mitt val av tema så har jag nu
börjat läsa "Absolut-Historien om flaskan".

Det som ofta slår mig när de gäller lagar och regler är att dom
oftast gör människor mer kreativa. Behöver vi dessa ramverk
oss för att verkligen prestera på en hög nivå? Nej, självklart är
det inte alltid så men håll med mig att de är ofta man gör
bra ifrån sig i trängda situationer.

Kopplingen till veckans tema är helt enkelt att jag
tycker det görs väldigt smart marknadsföring för framförallt
varumärken med alkoholhaltiga drycker och tobak som produkter.
Förstå mig rätt, jag lägger inte någon värdering i produkten
utan själva marknadsföringen.

Till skillnad mot väldigt många andra varumärken verkar
man ofta ha en väldigt genomtänkt plan
för vad man håller på med. Det handlar inte om att man
ska göra EN rolig reklamfilm utan här pratar vi
koncept med tanke bakom.

Jack Daniel´s är som alla vet de som alla Rockstjärnor dricker...
Malboro rökte alla coola killar i Vilda västen...
Eller?

Nej, så är de ju inte men någonstans har man haft en plan att det är så man vill bli
sedd och på ett smart sätt ha lyckats med detta inte bara genom reklam utan ett helhetstänk
som genomsyrar hela varumärket. I Sverige arrangerar till exempel Jack Daniels tävlingen
Jack Rocks som är en musiktävling för osignade rockartister. Bra, smart, enkelt, lagligt...
All credd till dom.

//Ronnie S&C

Too hot!

Veckans tema, alkoholreklam, är både intressant och kritiserat. Men jag är glad över att Ronnie valde det, och precis som han skrev, det var för varmt igår. Jag hade 38 grader igår (mitt på dagen) och när jag skulle sova igår hade de bara gått ned till 32. Så ja, det var för varmt för att tänka. (Och nej, tyck inte synd om mig. Trivs rätt bra här nere i värmen)

Men under natten sattes mina tankar i rullning, och under dagen på jobbet (jag har börjar på PR byrån nu) så hade jag chans att skissa lite.Det är ett intressant ämne, framförallt eftersom det liksom vissa andra områden (bla medicin, tobak och spel) verkar under restriktioner. Här i Australien är alkoholreklam vanligt förekommande. I både magasin, TV, radio och på stora billboards. Samtidigt finns de vissa restriktioner.

Men det är en utmaning att kommunicera dessa varumärken. Framförallt eftersom det ofta är en likartad produkt. Öl är ofta öl. Sprit är ofta sprit. Vin är ofta vin. Visst skiljer de sig något i smak, ibland mer – ibland mindre. Därför handlar det om att ladda varumärket med något mer. Varumärket har ofta en historia, där man genom storytelling förmedlar och försöker särskilja sig. Interaktiva webbsidor, sociala medier, word of mouth och promotion är andra viktiga delar inom alkoholreklam (vilket givetvis är viktigt i (nästan) all typ av kommunikation).

Samtidigt får man också komma ihåg att alkohol ligger bakom många problem. Här i Australien är det ett stort problem, och det jobbas hårt för att Bottle shops (vårt Systembolag) och nattklubbar ska ha kortare öppettider och ta mer ansvar.Men alkoholreklam är en stor aktör här nere. Ska ta lite bilder under morgondagen (torsdag) och ge er lite exempel.

Thomas, S&C

Förtydligande...

Ett förtydligande till Ann och alla er andra de är alltså Alkoholreklam som är veckans tema.
(Min dyslexi räddar mig förhoppningsvis lite från denna lilla sär      skrivning ;)

Reklam för alkoholhaltiga drycker, även vägar runt de förbud för reklam som finns
och övrig marknadsföring av varumärken som förknippas med alkohol är också någonting
som rymms under temat.

//Ronnie
S&C
 


Veckans tema...

Lite sent men här kommer veckans tema...

*trumvirrvel*

...Alkohol reklam....

Första tema inlägget kommer förmodligen från Thomas senare ikväll
han pratade nått om at det var för varmt för att  skriva? konstigt, det problemet
har inte jag.

//Ronnie
S&C

Absolut - Historien om flaskan

Jag var på biblioteket i förra veckan och lånade en hel del böcker till lite skolarbete. Då sprang jag även på denna bok. Jag har varit väldigt nyfiken på den länge men våra vägar har aldrig korsats men nu när jag hr den hemma ska jag läsa den så fort jag är klar med projektrapporten jag sitter med nu.

//Ronnie

PS: Veckans tema dyker upp sent ikväll =)

SOS Mum!

Stötte på en intressant sajt för ett tag sedan. Ett företag på Nya Zeeland har en intressant nisch.

SOS Mum är ett företag som erbjuder en rad paket, som du kan beställa på deras hemsida och sedan
skicka det till dina studerande barn/vänner. Ett intressant koncept som vi inte stött på tidigare. Hur känner du för det här konceptet? Tror du att ett liknande sätt skulle fungera i Sverige?


Star&Captain


En annan värld

Det finns ett antal intressanta bloggar där ute som rör sig inom kommunikationssfären.

Vi vill tipsa om den här.

Star&Captain

Finns alltid en chans

Patrik kommenterade ett tidigare inlägg och kom med en intressant instickare kring storytelling.

Patrik skrev:

Finns det inte en liten risk att all denna så populära "storytelling" gör att vårt samhälle blir mer uppdiktat, förljuget och överdrivet? Den enes historia måste ju bräcka den andres för att sticka ut och då är det väl lätt att sanningen får stryka på foten. Eller, vad tycker ni?

Det finns helt klart en att en sådan chans finns, men detta kommer förmodligen bara drabba det egna varumärket. Med andra ord skulle vi som byrå aldrig förespråka detta. Det är viktigt att komma ihåg att vi lever i ett samhälle där det blir svårare och svårare att ljuga eller dölja någonting. Internet. Vi kommer allt närmare varandra och genom Internet har vi allt ett knapptryck bort.

Konsumenterna är väldigt intelligenta, och kan läsa mellan raderna. Du kan anpassa din berättelse, för ofta framkommer det ändå vad som är sant och inte. Med andra ord, du måste vara ärlig och sann mot ditt varumärke.

Star&Captain

B&T - Läsvärt

Ett läsvärt tips från Australien. En av de populäraste sajterna, inom sitt område, på den här sidan jorden.

Star&Captain

Vad ska man säga?

Vi har länkat till dom tidigare, vi kommer göra det igen. Men när man är en av de främsta aktörerna är det inte så konstigt. Deras blogg är något som vi följer dagligen, och det ger väldigt mycket. Se till att du också har den flaggad!

Givetvis är det JMW vi tänker på. Brit Stakston, Björn Mellstrand och de andra lyfter fram väldigt intressanta saker inom ämnet. Följ den ni också.

Missa inte det här inlägget från Brit Stakston.


Star&Captain

Lägereldar

Det har alltid funnits omkring oss. Från början handlade det om överlevnad och ett sätt att fördriva tiden. Berättandet har alltid funnits där, och det spelar en viktig roll i vår vardag. Det är kanske en av de viktigaste delarna i våra digitala medier.

Berättandet är något vi vill ha omkring oss, och det kan vara en anledning till att sociala medier i form av Facebook och bloggar fortsätter växa. Det är ett sätt att dela med sig av erfarenheter och upplevelser i en berättande form.

Vi har alla en unik historia att berätta. Många av ni som läser det här är antagligen redan i branschen, eller på väg in i den. Storytelling är en viktig pusselbit och något som man bör ta hänsyn till. Ett berättande närmande är något vi alla kan använda i vår kommunikation. Det kan ofta vara ett sätt att fånga uppmärksamhet eftersom det öppnar upp flera dramaturgiska möjligheter.

Berättandet tycks hela tiden hitta nya uttryckssätt.

Frågan är, vad blir nästa steg?

Star&Captain

Nästa vecka är det världspremiär!!


...Då startar nämligen Star&Captains temaveckor. Vi har fått en del mail om att vi ska göra det lite lättare att följa med i bloggen för alla er som inte har tid att vara inne och läsa varje dag. Så vi tänker alltså testa att köra igång temaveckor. Vi skulle behöva lite förslag på teman som vi skulle kunna använda oss av, så tveka inte att komma med idéer. Era tankar är guld värda. 

//Star&Captain

Nytt år, nya möjligheter

Hej igen!

Jag antar att de flesta av er återigen har hittat tillbaka till vardagslunken efter två veckors kaos. Vissa är tillbaka på jobbet, andra i skolbänken och några kanske åker på europaturné. Vem du än är vad du än gör så önskar vi dig allt gott för de kommande året.

Här på Star&Captain så kommer vi fortsätta våran resa under 2009. Ni kommer få att veta vad vi har för oss och ni kommer få många portioner inspiration. Den här veckan har Thomas lovat att det bland annat ska dyka upp lite spännande videoklipp, själv tänkte jag ge mig in på att berätta vad jag gör just nu och hur mina planer ser ut inför våren.

Vi hoppas att ni fortsätter följa oss även i år och åter igen, god fortsättning.

/Star&Captain 

Everyone has a story



En reklamfilm hämtat från bio.channel i Australien, som både fångar in och behåller intresset. Om ni tittar noga, kommer ni upptäcka att en svensk skymtar förbi...

// Star&Captain

RSS 2.0