Communicare 2009

Vänner!

Missa inte det här!

I vanlig ordning ett intressant program, läs mer och anmäl dig!

Star&Captain

Together with your beaver

Hade sett den tidigare, men var riktigt kul att höra reaktionen från en biosalong fylld till bredden av kvinnor. Välgjort med glimten i ögat. I like it!



Thomas S&C Melbourne

Hej igen...

Nu är jag tillbaka på banan igen efter några röriga veckor där ni fått "nöja" er med Thomas =)

Som ni säkert hörde så var min kära lillebror en av de medverkande i bandet H.E.A.T, självklart
var jag därför uppe och stöttade honom på plats i Skellefteå. Det blev självklart också en väldigt hård mediebevakning av melodifestivalen från min sida och med tanke på den uppmärksamhet detta spektakel får så kan man nästan säga att jag under förra Lördagen var i Sveriges mediecentrum.

Jag tänkte i veckan försöka skriva lite om tankar jag har haft och saker jag upplevt som är relaterade till den här cirkusen som jag nu själv också deltagit i. På återhörande...

//Ronnie S&C

Värt en titt

En av de blogg jag besöker ofta är Kevin Roberts, CEO för Saatchi och Saatchi. En anledning är jag helt delar hans passion för lovemarks. Att han skriver intressant och nyanserande är bara en bonus. Hans blogg är läsvärd och kan rekommendera de här två (1) (2) postningarna just nu.

Thomas, S&C Melbourne

Schlagerfestival

Ikväll är det dags igen. Schlagerspektaklet drar vidare, men den här kvällen är speciell. Det finns en familjär koppling. Ronnie lillebror är basist i rockbandet H.E.A.T. Plötsligt är det family business, och likt familjen Corleone vill vi att ni ska följa vårt råd.

Rösta på H.E.A.T ikväll.



Följ Hansen/Johanssons råd och rösta. Om inte för din skull, gör det för vår!

Tack!

Star&Captain

Jobb någon?



Ni har säkert sätt den. Men det är värd att postas igen. Kanske ett sätt att bryta den grå vardagen i Sverige, för att få komma ned till mina breddgrader där sol och värme väntar? Hur många har sökt?

Thomas, S&C Melbourne

Pasta Hut?

Pizza Hut använder sig av ett intressant närmande i deras senaste kampanj. De har introducerat pasta på sin meny, och den här reklamfilmen rullar intensivt i min del av världen.

Bra eller dåligt. Vad tycker du?



Thomas, S&C Melbourne

Valentine



Alla hjärtans dag. En dag som skapats av handlare, reklam och pr människor. En dag vi inte skulle behöva egentligen då vi borde kunna visa uppmärksamhet och omtanke för våra kära ändå.

Ha en riktigt fin dag, och njut av varandra.

Thomas, Melbourne

Det brinner

Delstaten Victoria brinner. Den Svarta Lördagen kommer för alltid kommas ihåg här i Australien. Sjunde februari 2009 har redan skrivits in i historieböckerna, och är den största katastrofen i Australien. Över 180 människor har mist livet, mer än 40 000 hektar har brunnit upp. Tusentals har tvingats lämna sina hem, många av dom har förlorat allt.

Tsunamin, 11 september och stormen Gudrun är exempel där kriskommunikation har ställts till sin spets. Givetvis i olika perspektiv, och omfattningar, men många människor har påverkats och påverkas fortfarande av de händelserna. Det här inlägget kommer att beröra min uppfattning kring kriskommunikationen i den här mörka händelsen.

Döden har svept in över ett torrt Australien. Dödstalet tycks stiga, och jag vill inte riktiga tänka på vad summan stannar. I denna mörka tid har jag reflekterat över hur kommunikationen fungerat. Att nyheterna översköljs av ”Hell on earth”, är inte konstigt. Det är något som berör väldigt många människor. Något som slår mig är den medmänsklighet som visats. Från Australiens alla hörn har brandmän samlats i Victorias norra regioner för slåss mot bränderna.

Myndigheterna har varit väldigt snabba att kommunicera, och hjälpa till. Samordningen har varit minst sagt imponerande. Dagen efter befann sig premiärministern på plats för att möta drabbade. Företag över hela Australien, stora som små ordnar insamlingar av både pengar och material. Idrottsklubbar i de högre serierna har oavkortat skänkt inkomsterna från de senaste dagarnas matcher. Det finns en proaktiv känsla, och ett engagemang som jag tagit till mig.

Men det som berör mest är hur privat personer öppnar upp hem, och hjälper till med både stort och smått, för att underlätta för sina medmänniskor. Här nere talas det om, ”det kunde lika gärna varit jag”. Det är en anledning till att företag, organisationer och privatpersoner engagerar sig och vill hjälpa till.

Kriskommunikation är något väldigt svårt. Det är först i en kris som det blir tydligt om det fungerar eller inte. Ofta försöker man förbereda sig genom att öva olika scenarion, samtidigt är det svårt att förbereda sig för något sånt här. Precis som det var svårt att förbereda sig för tsunamin, elfte september och stormen Gudrun.

Branden har inte slocknat ännu, och döden drar fortfarande över Victorias norra delar, där den samlar in själar. Det ska bli intressant att följa efterdyningarna. Se vart det tar vägen.

Thomas, S&C på plats i Melbourne – På säkert avstånd från bränderna.

 

 

 


Förändring

En rörelse har tagit sina första steg, och musik är medlet som ska förändra världen. Playing for change är plattformen för den här rörelsen. Musik är ett mäktigt kommunikationsmedel, främst eftersom det är något som kan tilltala oss alla. I musik kan du nås av budskap, rörelse, känslor och mycket mer. Det finns en anledning till att musik är en viktig del i film och reklam. De överför en känsla.

Musik är något vi har inom oss, oavsett vilken bakgrund vi har. Jag personligen kan varken sjunga eller spela något instrument, men musiken finns inom mig. Den berör och lockar in. Musik gör att vi kan minnas den där känslan vi hade någon gång för länge sedan. Musik kan göra att vi kan minnas en plats långt borta, en person, en doft. Musik är på många sätt kraften i våra liv. Musik kommunicerar, och jag hoppas att den här rörelsen får en möjlighet att växa. Besök deras hemsida, lyssna till tonerna av artister från världens alla hörn som tillsammans skapar musik.

Musik kan vara nyckeln till förändring.



Tuffa tider

De ekonomiska hjulen snurrar inte lika snabbt längre. I det stora landet i väst har en viss myndighet lanserat den här sajten. Roande, utbildande och väldigt intressant. Intressant att se hur en myndighet väljer att satsa i dessa tider. Helt klart något de kommer att tjäna på i längden.

Vågar du ta in på The Bad Credit Hotel?


Something you have to see



Missa inte det här.

Thomas S&C

Madden!

Inleder med Ronnies fråga. Har aldrig varit ett större fan av NFL, men jag spelade mig trött på de klassiska Madden spelen. Kommer ni ihåg det första Madden till Sega Megadrive? En klassiker där fake punt var min favorit strategi. Men om jag hade ett lag? Av någon anledning gillade jag SF49ers och NY Giants.

Det är intressant att se hur miljarder spenderas under Super Bowl. Ett av världens största sportevent där reklam är ett viktigt inslag. Finns inget som egentligen kan jämföras. Fotbolls VM är världens största ”event”, men vi har ingen halvtidsreklam och uppträdanden av världsartister. Jag är tacksam för att många andra evenemang besparas reklamen. Vissa platser ska vara (mer eller mindre) reklamfria.

Tittar vi på VM-finalen i fotboll, tittar vi för att se matchen. I Super Bowl är reklamen en viktig krydda. En välkänd krönikör på AB avslutade sina krönikor från USA med ”bara i USA barn, bara i USA”. Något som är en lämplig avslutning på även det här inlägget.

Steelers vann finalen, jag såg de sista fem minuterna och det var precis lagom. Jag fick min dos av den amerikanska sporten som många i den här delen av världen skrattar åt. Rugby eller footy är för riktiga män fick jag höra här. Utan skydd, samma tacklingar Men det är ett evenemang modell extra large, precis som mycket annat i det stora landet i väst.

Thomas, S&C, från ett soldränkt Melbourne

Nu smäller det för 43 gången...

Jag börjar med ett citat av Lasse Anrell:

"100 000 på läktarna. 100 miljoner framför tv. Tänk er om någon skulle komma på ett sätt att slå ihop bandyfinalen med schlager-SM och fotbolls-EM:s final. Det är Super Bowl. Gånger tio. "

Super är ett av världens största enskilda sportevenemang och är finalen i Amerikansk fotboll i den bästa ligan i världen, NFL. I år möter favoriten Pittsburgh Steelers överraskningen Arizona Cardinals och även om bollen inte är rund så kan allt hända i dessa finaler. Här har du lite fakta om matchen.

Utöver detta enormt häftiga sportevent så är det reklampauserna som ofta är en av de stora snackisarna. 3 miljoner dollar kostar 30 sekunder av reklampauserna, en summa som till och med är lite för hög för Star & Captain än så länge. I år ska ÖL-jätten "Bud" sända en reklamfilm i 3D någonting som kan bli riktigt spännande. Tyvärr har jag inte hunnit införskaffa några 3D glasögon men de får gå bra ändå.

Här är en lista från youtube på tio av de bästa reklamfilmerna under spuerbowl fram till förra året.

Just de... glöm inte att Bruce "the Boss" och hans eaststreet band spelar i halvtid =)

Nu ska jag ladda för kick-off. På schemat står den underbart bra filmen Any given Sunday och Madden 2008 till Xbox 360. (Tack P som hjälpte mig få tag i de).

Och tillslut...
Vilka vill jag ska vinna??

... Jag har alltid haft två lag i NFL Miami Dolphins och Pittsburgh Steelers så det måste bli Steelers för mig....
Vad säger du Thomas?

Orginaltiteln på trofén som delas ut till Super Bowl-vinnaren var från början ”World Championship Game Trophy”, men döptes 1970 om till Vince Lombardi trophy efter Green Bay Packers legendariske coach med samma namn som hastigt avled i cancer och ­hyllades för att ha tagit de två första Super Bowl-segrarna. Trofén är 58 cm lång och väger 3,2 kg.

Ett klart varumärkesbyggande event...

Jag har varit inne på det tidigare, Jack Daniel´s är varumärket för alla riktiga rockers...
I alla fall så är det väldigt förenat med tuffare rockmusik.

Hur blir man ett det?

Ja, bland annat genom event som Jack Rocks the Boat. Detta är finalen för en nationell musiktävling för Osignade band, en av de största i Sverige om jag inte har helt fel. Här får man alltså både Sveriges nya rockartister, deras fans och även en hel del andra musikintresserade i alla åldrar med på den här båtturen. På båtresan spelade även mer kända band som till exempel Mustasch som verkligen inte snålade med reklamen från scenen.

Så många målgruppsanpassade aktiviteter, rock and roll och whiskey var vad resan bjöd på. Är man i målgruppen så var det en kanontillställning och som inte det vore nog så får man gratis tv-reklam i en hel timme då en episod av det beryktade programmet "färjan" spelades in.

Det här är ett sätt att positionera sig, något som Jack Daniels (Philippsson&Söderberg i Sverige) är väldigt bra på.

/Ronnie S&C


RSS 2.0