2008 – En summering

En månad har snart passerat sedan vi startade upp den här bloggen. Som ni kanske har märkt har bloggen fått vila lite. Ett medvetet drag från vår sida då vi med spänning inväntar 2009, som kommer bli ett spännande år på många sätt. Liksom många andra kommer vi att bjuda på en liten summering av vårt 2008. Ett sätt för er att få en inblick om vad som har hänt fram till nu.

Året inleddes i ett kreativt kaos. Arbetet med vår C-uppsats tog upp väldigt mycket tid, och det blev många sena nätter där arbetet ofta gled över i tuffa bataljer i Fifa istället. Men vårt hårda arbete betalade sig i slutändan. Vi var väldigt nöjda med vår insats, men ska vi vara ärliga så trodde vi inte att de var bra. Tror inte vår termin kunde ha börjat så mycket bättre, Historien om det hållbara varumärket belönades med högsta betyg.

Återigen, ett tack till JMW, dist, Tullbergs, The Storylab, Gullers Grupp, Halvarsson&Halvarsson och The Natural Step.

Vårterminen tog snabbt fart och utöver våra studier var vi också projektledare för den välkända kommunikationskonferensen Communicare. Innan vi visste ordet av det var det dags för den stora konferensen, och vilken konferens det blev! Parallellt med konferensen jobbade vi även med en kommunikationsplan för Thermotech, och kryddade det med presentationsteknik under gurun, Ulf Rönnhed. Ingen vila, ingen ro.

Sommaren kom till Sundsvall i juni och examen med den. Det var först då vi gavs chans att andas och fundera kring framtiden. Ronnie återvände till Stockholm och såg fram emot att börja på Vox PR. Thomas hade bokat resan till Australien.

Hösten kom och plötsligt befann vi oss i två olika världsdelar. Som vi berättat tidigare föddes den här idén mycket tidigare, men det var först nu vi seriöst började diskutera den. Den första december såg den här bloggen dagens ljus. Vi kommer att försöka utveckla och intensivera vårt bloggande under 2009. Just nu har vi några saker på gång, och när det är spikat kommer vi givetvis dela med oss här.

Det här var en snabb summering av vårt 2008. Det kommande året möter vi med ett leende på läpparna och med ett öppet sinne. Vi kommer att fortsätta att skriva från Stockholm och Melbourne, försöka ger er skilda perspektiv på saker och ting. För det finns skillnader mellan Sverige (Europa) och Australien.

Vi vill passa på att önska dig ett gott nytt år, och lycka till under 2009!

Star&Captain

God Jul...

Ja... God Jul allesammans

/Star&Captain

Jeans från Nordkorea

Sociala medier är ett sätt att uttrycka sig och kan vara ett tacksamt verktyg för att etablera ett varumärke. Ett bra exempel på det är Noko Jeans. Genom sitt blogg låter de oss följa med från de första idéerna kring att starta ett eget företag till Nordkorea och mötet med jeanstillverkare. De gör läsaren till en del av berättelsen. De använder sig också av Facebook där du både kan bli medlem i deras grupp, och även bli "kompis" med Noko.

För oss är det roligt att se eftersom de använder sig av ett liknande närmande som vi har i åtanke. Att genom en blogg etablera en bild av dom bakom företaget och vägen dit.

Vi önskar gänget bakom Noko Jeans lycka till!

/ Star&Captain

Kommunikation från hjärtat...

Igår fick jag veta att en vän till mig och Thomas precis spelat in 2 nya låtar. Nyfiken som jag är så lyssnade jag genast igenom dessa, och det var som jag hade gissat mycket bra i mitt tycke. Men det här ska inte vara något reklaminlägg för honom utan ett sätt att visa hur vi tror att man bör kommunicera för att få en trogen fanskara till sitt varumärke.

Jag är övertygad om att du tycker att du kan höra om en sångare sjunger från hjärtat eller inte,  om musiken är "äkta", om han eller hon verkligen tror på de budskap som musiken bär fram. Självklart finns de gråzoner här, jag tycker i alla fall att jag hör de, till och med när det inte är min "musikstil".

Att artisten är själva varumräket vet vi, allt och alla är varumärken idag. Men i mina ögon är musiken mer kommunikation än produkt. Artister som vill få ut ett budskap och kan kommunicera från hjärtat är artister som jag tror de flesta lyssnar till.

Har du funderat över att de fungerar så kring alla varumärken?

Ett exempel, The Body Shop.

Kännetecknande för företaget är att dom arbetar både med försäljning och etik. Det vill säga att detta är affärsidén. Man tror på detta, det finns med från grunden och är identiteten.

Därför är det också de budskap man lyckas kommunicera.

Det är bara ett exempel på flera. Ben & Jerry, Appel... u name em...

Dessa företag får ut känslor och budskap för man kommunicerar från hjärtat...
Hoppas ni förstår vad vi menar =)

//Star&Pirate


Givetvis ska vi ha med länkar till några artister vi tycker stämmer in här så ni kan lyssna och se om ni håller med.

Johannes Sparrén

Aron

Asha Ali

Stor i Australien

Sociala medier stort i Australien.. Väldigt stort. Enligt vissa siffror använder nästan 1 av 5 australiensare Facebook regelbundet. Myspace och Flickr är två andra populära sajter här i underjorden. En anledning till att så många använder den typen av sajter sägs vara att de är ett resande folk. Sajter som Facebook och Flickr öppnar upp dörrar till en helt ny värld. Nätverksmöjligheterna är snudd på oändliga. De gör det enkelt att hålla kontakten med nära och kära.

För egen del har Facebook varit en viktig kanal för mig nu när jag är i Australien. Mina vänner i Sverige kan följa min resa genom mina inlägg och bilder, och jag kan hålla kontakten med de jag möter längs vägen och givetvis även dom där hemma. Något av en standardfras är ”do you have Facebook?”. De visar att Facebook har lyckats med något som många andra communities inte lyckats med. Att skapa trogna användare.

Jag har liksom många andra i min ålder varit en del av Lunarstorm. Men jag tappade snabbt intresset. Samtidigt dök de upp en mängd andra communities men Facebook var det som fångade in mig igen. Något annat jag lockades in i var bloggsfären. För ungefär 1½ år sedan startade jag upp min privata blogg. Kan ärligt säga att jag inte riktigt trodde jag skulle hålla på fortfarande. Men de är lite av en drog.

Sociala medier är en viktig del i dagens kommunikation. Företag måste anpassa sig och ta till sig det. För det finns en risk om man står kvar på perrongen för länge. Precis som de skriver här kan man inte ignorera sociala medier, vilket också JMW ofta återkommer till. De har blivit en viktig del i vår vardag. Möjligheterna är många för dom som vet vart man ska titta.

Soliga hälsningar från Melbourne
// Thomas

 



Ninjas!

En återkommande reklamfilm just nu är Toyotas – Ninja Kittens. Visuellt snyggt, suggestiv musik och det är först i slutscenen man förstår att de handlar om ett bilmärke. Kan inte bestämma mig om jag gillar det eller inte.

Klicka på länken, och berätta för oss vad du tycker.

/ Thomas

Fredagstävling...

Hej och Haloj från Star & Captain...

Idag är de Fredag och de känns som veckorna flyger förbi när man har mycket att göra...
...Eller när man som Thomas ligger i solen och latar sig ;)

Först vill vi åter igen säga hur tacksamma vi är för alla ni som läser och hela tiden stöttar oss
de värmer verkligen... Så tack =)

Vi tänkte dra igång en liten tävling för er grafiskt intreserade som inte har
något speciellt att göra till helgen... eller tja, den är för alla som tycker de verkar kul...

Nu när vi startat detta så vill vi ju nämligen ha en "logga" någonting vi kan använda här...

Eftersom vi fortfarande är i vår linda så är det ingen ekonomisk pris summa...
MEN...
EVIG ÄRA UTLOVAS =)

skicka förslagen till

starcaptain@mail.com

när fått in ett par förslag så lägger vi upp dom här å så röstar vi...

kom igen nu...

/ Star&captain

Vodka som vodka?

Två varumärken från samma bransch, men från olika delar av världen. Det första är ett etablerat svenskt varumärke, det andra en nykomling i sammanhangen från Nya Zeeland. Men de finns flera gemensamma beröringspunkter. Ett exempel är dess innovativa hemsidor öppnar upp till interaktion och de använder sig också av ett berättande som tilltalar mig.

Hur de kommunicerar sitt varumärke skiljer sig, men de ”gör det hela vägen”. Det här är ett exempel på en bransch där varumärket är allt. (kommer återkomma till det här exemplet om några dagar)

Besök gärna deras hemsidor och se vad du tycker.

1. Absolut Vodka

2. 42 Below

Men det finns en skillnad. Det är bara en av dom som är aktiv här.

// Thomas



Esencia Communications

Goda nyheter för både mig personligen och för Star&Captain.

Tisdag 13 januari 2009 kommer jag börja på Esencia Communications. Esencia är en nystartad PR byrå i Melbourne som jobbar med ett antal intressanta kunder. Inledningsvis kommer jag att jobba två dagar i veckan, vilket gör att jag kan kombinera det med mitt nuvarande jobb för Divine Images.

// Thomas

No one thinks big of you

I ett tidigare inlägg lyfte jag fram en reklamfilm från RTA (Road and Traffic Authority), och den har varit väldigt framgångsrik här i Australien. Kampanjen har varit väldigt framgångsrik här i Australien, och belönades med ett pris i kategorin ”Social Media” av Australian Marketing Institute.

Budskapet ”No one thinks big of you” är annorlunda. Ett lekfullt närmande i ett seriöst ämne. Framförallt när fortkörning är ett stort problem här i Australien, främst bland unga. Precis som Hanna, tycker jag att det finns något mer här. Budskapet når fram, genom TV rutan och särskiljer sig som Hanna skriver i sitt inlägg. Fokus ligger inte på skrämselpropaganda. Hur många som dör varje år eller liknande. Istället förlöjligar den fortköraren. Man vill göra det ”coolt” att köra lagligt, berättar Tracy Arthur från RTA i en intervju med Professional Marketing. Om det har lyckats med en attitydförändring i ämnet återstår att se. Men kampanjen når fram och vågar vara annorlunda. Jag gillar den och tror att den kommer att rulla ett tag.

Thomas - Melbourne

Herr Frohm får svar

Patrik Frohm, mer känd som Guldgossen, kommenterade vårt svar till Jonas Svedins frågor under förra veckan. Vi tar det ett steg längre den här gången, och går lite djupare. Tack Patrik för dina frågor. Det här är vårt svar.

Vad vi vill

Ett långsiktigt mål är att Star&Captain ska etableras till ett stabilt företag inom PR/Varumärken. Ett företag där ärlig och trovärdig kommunikation är en viktig pusselbit.  Vår vision är inte klar, men vi är båda tävlingsmänniskor och kommer inte nöja oss med att vara näst bäst i någonting vi gör. Vi kommer att bygga upp det successivt och ett viktigt inslag är att som du, exempelvis i det här fallet, kan ge oss en möjlighet att presentera våra idéer. Givetvis siktar vi på sikt att slå internationellt! Galna vore vi annars. Vi siktar mot stjärnorna. Men vi måste kunna krypa innan vi kan gå, och vi måste kunna gå innan vi springer. Ett steg i taget.

Vi medvetna om att vi kommer att behöva ha mer kött på benen, och därför är det sannolikt att vi kommer att söka oss till en etablerad byrå/organisation till en början. Få erfarenhet, utvecklas för att sedan ta det till nästa nivå.

Kort och gott, Vi vill bli bäst men vi vet inte exakt inom vad. Men vi tror att de vi söker ligger i PR/Varumärkesbranschen och vi vet att vi måste ta ett steg i taget.

Vad vi kan?
Vi tror på en berättande kommunikation. Trovärdighet, ärlighet och långsiktighet är viktiga pusselbitar. Erfarenhet från ett antal olika branscher ger oss en god insikt i allt från optik och kommunal verksamhet till musik och fabriksindustri. Projektledarerfarenhet från Communicare 2008, en succéartad konferens vilket gav oss mersmak. Vi är retoriskt skickliga i våra presentationer, där vi båda är säljande och övertygande.

Som vi nämner i ett tidigare inlägg från Jonas Svedin är vi öppna just nu och inriktningen får vänta lite. Ronnie har erfarenhet från både Nordisk Kommunikation och Vox PR i Stockholm. Thomas har erfarenhet från P&P Kommunikation och kan snart återfinnas som junior konsult för en nystartad PR-byrå i Melbourne (något som kommer att bli klart de kommande dagarna).

Styrkor, svagheter, hot och möjligheter hos respektive person kan vi kanske återkomma till i ett senare inlägg. Det finns nog helt klart material till det.

Hoppas du fått de lite klarare för dig nu Patrik och alla andra som delade dina funderingar. Blev de inte klarare så hojta till så gör vi ett nytt försök.

/Star&Captain

PS. Berätta för oss vilken typ av jobb du har i åtanke, skicka ett mail till starcaptain@mail.com. Vi kommer att återkomma så fort som möjligt med våra tankar. Vem vet. Det kan finnas en plats för en kreatör på sikt inom Star&Captain, och då kanske vi har ett jobb för dig?



En vecka

Åtta dagar har gått sedan vi öppnade vårt fönster mot omvärlden. Det är väldigt roligt att se att besökarantalet ökar, givetvis är vi tacksamma för att ni följer oss. Fortsätt med det! Veckan inleddes från en annan bloggportal, men då vi stötte på lite tekniska problem valde vi att flytta den till blogg.se istället. Vi har bjudit på postningar från ett antal olika områden. Lovemarks, boktips och en intressant föreläsning har varit några.

Vår läsarkrets är främst placerad i Stockholm och Sundsvall, vilket i sig inte är konstigt då vi har våra rötter där. Precis som vi berättade tidigare i veckan är bloggen vårt första steg mot att på sikt starta ett eget företag. Det är sannolikt att vi kommer börja hos en etablerad byrå för att få erfarenhet, precis som Johan är inne på. Vi är påväg in i en bransch där kontakter är A och O. Bloggen ett sätt att visa upp vilka vi är, att bredda våra kontaktnät. Men det är också viktigt att påpeka at vi aldrig kommer stjäla några kunder från en byrå vi jobbat på.

Under veckan har vi fått ett antal bra inlägg från er läsare. Fortsatt med det. Vi vill veta vad ni tycker. Både ris och ros. Vi är medvetna att vi är ibörjan av vår utveckling, och därför skyndar vi långsamt med det här. Men var säker på en sak. Star&Captain kommer på sikt se dagens ljus. 

Vi har lite saker på gång. Det är här ni får veta det först. Håll ögonen öppna.



Veckan i Siffror:

* 89 meldemmar hade vi i våran grupp på facebook efter en vecka!! De är bara 11 från 100 =)
* 222 unika besökare var inne på bloggen mellan den 3 och 8 Dec
* Vi har fått 13 kommentarer
* De här är de 18 inlägget
* Thomas har sprungit ca 24 km
* Ronnie har väntat på försenade tåg i ca 1 timme och 38 minuter

Ett extra tack till er som skickat kommentarer!!

Pär Altan - chef för medierelationer på SCA

Johanna Westin - Studerande Mittuniversitetet i Sundsvall

Jonas Svedin - Frosting Reklambyrå


Andy P - PRivat

Madeleine - madeleine.stenslind@twinkles.net

Jennie

Melissa

Patrik - Oriflame

Doktor Spinn -

Liam -

Brit Stakston - JMW

Kosken -

Johan -



/Star&Captain

Fånga in

Allt började i Sundsvall. Intresset hade funnits där under lång tid, men är först under de senaste åren jag insett det. Jag är en kommunikationsjunkie. I den här delen av världen är det vanligt med både TiVO och andra hjälpmedel att slippa reklam, men jag vill se den. Det kan ofta vara väldigt underhållande. För mig ligger intresset i att se hur man kommunicerar sitt varumärke. Inspiration finns där, men också viktiga lärdomar kring hur jag inte vill göra.

Två exempel från helt skilda branscher här i Australien. Det ena exemplet fångar in och skapar intresse. Det andra gör det inte.

1.

2.

Avslutningsvis. En av dessa fick nyligen ett väldigt fint pris. Vilken tror du?

Thomas

Läsvärt!

En av de bättre bloggarna enligt vår mening är JMW Kommunikation. Vi fick upp ögonen för dom inför vår C-uppsats och Brit Stakston spelade en viktig roll för vårt resultat (stor tack igen Brit!). Sättet de skriver på är tilltalande och för oss som är intresserade av sociala medier är det en inspirationskälla.

Lite roligt att de lyfter fram Saltå Kvarn och dess blogg. Känns som om vi har några gemensamma beröringspunkter med dom. Och vi får inspiration när de visar vad en blogg kan göra. Idag är det också en vecka sedan vi postade första inlägget.

Vi vill tacka alla som gjorde lite reklam för oss via bloggar, msn och facebook. Tack.

Star&Captain

Steget före?

Att ta hänsyn till emotionella värden är viktigt i dagens kommunikation. I en intressant artikel från Professional Marketing berättar Mark Ritson varför kvinnor är bättre marknadsförare än män.

Den här artikeln kan kopplas till våra tidigare inlägg om Lovemarks. Främst eftersom vi ofta har ett känslomässigt band med de varumärken vi har en relation med. Om kvinnor är bättre marknadsförare än män? Det är möjligt. Liksom Ritson är det från fall till fall. En viktig egenskap är att kunna relatera till konsumenten i kommunikationen, och då är det viktiga att se till mjuka värden.

Läs den intressanta artikeln som ni hittar här!

Mycket nöje

Star&Captain

Sverige koloniserar världen

Många länder koloniserade världen för hundratals år sedan. Vi svenskar var inte riktigt med i den utvecklingen, men jag tror en bit av Sverige har spridit sig långt utanför våra gränser. På ett sätt koloniserar vi världen idag istället. De svenska färgerna återfinns på dess byggnader, och det svenska språket har sin tydliga prägel på insidan.

Det var lite av en religiös upplevelse att kliva in i den blå byggnaden. Husen återfinns idag världen över, och en bit av Sverige finns i många hem. Det svenska företaget som fortfarande inte är börsnoterat fortsätter att expandera. En enkel idé från grunden har blivit något väldigt stort, och frågan är vart de kommer att stanna upp? Varumärket är välkänt och något som tydligt förknippas med Sverige. Många jag pratat med nämner följde saker från Sverige.
  • IKEA
  • ABBA
  • Vackra människor

Jag gillar IKEA av flera skäl. Deras design är väldigt ren och tilltalande, och de senaste åren har känslan av kvalitets möbler ökat. Då jag nyss avslutat mina universitets studier vet jag att IKEA varit en viktig pusselbit för många studenter vid Mittuniversitetet i Sundsvall.

IKEA är kanske ännu viktigare för mig just nu när julen närmar sig. Som ett litet barn på julafton plockade jag åt mig glögg, julmust, pepparkakor och knäckebröd. IKEA fick plötsligt en mer emotionell upplevelse för mig. Ett litet steg mot ett Lovemark.

Hur känner du för IKEA?

Thomas

hänger på Thomas lite...

Jag tänkte inte göra så mycket av de här. Men för er som tyckte att de var kul att hitta eran egen Sensitive finns det liknande roliga webblösningar i Sverige också. Har du till exempel blivit spådd i mos?? Inte?? då kan du bli de på Sibyllas hemsida...

Smarrigt?





Spring Valley

I ett tidigare inlägg nämnde jag lovemarks. Ett populärt varumärke här nere är Spring Valley. Redan under min första tid i Australien, då i Sydney lade jag märke till deras kampanj. En figur vid namn Sensitive är en central figur i deras kommunikation.

    

I både print, TV och på webb återfinns Sensitive. En figur som finns med oss alla. Jag tycker att kampanjen är intressant ur flera perspektiv. Anledningen till att den nådde fram till mig är den berättande tonen man använder sig av. Sedan barnsben har jag älskat berättelser, och storytelling är något jag gillar. Kampanjen ligger också rätt i tiden här nere. Alkoholkonsumtionen ökar här nere, Spring Valley erbjuder ett alternativ till alkoholen. Något som återkommer i kommunikationen är främst saker som händer när man dricker för mycket alkohol. En tillfällighet att den kommer just nu? Jag tror inte det.

Via hemsidan kan du träffa din egen Sensitive, och även exportera denna till Facebook genom en applikation. Men det känns ändå inte helt nytt. Vi har ett liknande exempel i Sverige. För några år sedan gick Festis från minitetra till designad PET-flaska. Från barn till unga vuxna. Drycken skulle göras mer accepterade av en köpstark målgrupp.

Jag tycker mig se ett liknande närmande här. Om de lyckas återstår att se. Men jag gillar kampanjen. Det är annorlunda här nere. Mycket av reklamen är väldigt skrikig och enkelspårig. Jag saknar ett intressant djup. Det är viktigt att vårda sitt varumärke i dessa tider. Bygga relationer med sina konsumenter.  Storytelling kan vara en väg att gå.

I det här fallet tycker jag det funkar. Jag har träffat min Sensitive. Har du träffat din?

Thomas

Handmålade Ejdrar säljes dyrt...

Jag var på ett frukostseminarium på Berghs igår morse. Ett smakprov på utbildningen "Skriva för att övertyga" en copyutbildning som säkert kan vara helt okej. Nu är min främsta egenskap kanske inte just copy, så jag tog chansen att lära mig lite nya saker.

Större delen morgonens seminarium ägnades åt att dissekera en säljtext ur en annons från 1988 i DN.

"Specialerbjudande! Handmålade Ejdrar säljes dyrt"

Som ni ser på rubriken handlade den just om att försöka sälja handmålade Ejdrar. Ingen lätt uppgift. Ni ser säkert också att rubriken ser lite underlig ut. Ejdrar Säljes DYRT... Det tyder ju också på att texten inte var som andra säljtexter. Men fortfarande en bra text tycker jag...

Tre tankar som slog mig...

1. Författaren hade använt sig av ett dramaturgiskt upplägg. Dvs att han börjar med ett anslag, en presentation, en fördjupning och en upplösning. Nu va det här ingen film så de är ganska svårt att översätta rätt av men man ser tydligt att det är ett liknande upplägg. Jag tror stenhårt på det här sättet att skriva, speciellt när det gäller säljtexter...

2. Författaren spelade på känsloargument. Det handlade inte om priset eller nyttan utan det handlade om känslan. Det är någonting som jag också tror väldigt mycket på.

3. Tretalet återkommer hela tiden. Man kommer ihåg saker lättare om man använder sig av tretalet och de blir nästan aldrig tjatigt.

Här kan vi ju se vad både jag och Thomas ofta pratar om. Story och känslor är viktiga verktyg när vi kommunicerar idag.



Och så avslutar vi med tre praktiska tips i en kort checklista, att tänka på när man skriver för att övertyga:

1. Se till att du har tänkt på vad din målgrupp ska. Känna, Tycka och Göra

2. Se till att du är övertydlig i vad personen som läser texten ska göra

3. Överraska



//Ronnie


Här är texten...


Två bra tips!

Enligt statistiken är ni många som följer oss redan nu, vilket vi uppskattar!

Jerry Silfwer har startat upp ett intressant community, PR of Sweden. Ni som inte redan har gått med där, gör det! En utmärkt plattform för både studenter och yrkesverksamma inom PR och kommunikation. När ni ändå är igång, kom ihåg att joina vår Facebookgrupp!

/ Star&Captain

Father X-mas

Att julen närmar sig med stormsteg har du säkert märkt. I dessa tider kommer jag nu att dela med mig av vassa boktips. Först hade jag tänkt skicka den här listan till Ronnies mamma. Men då slog mig tanken. Varför inte ge fler chansen att köpa bra böcker inom kommunikation?

Sex farligt bra böcker. Perfekt läsning under julhelgen. Varför inte återgå till jobbet med lite nya idéer och tankegångar.

Lovemarks – The future beyond brands ~ Kevin Roberts
The Lovemarks effect – Winning in the consumer revolution ~ Kevin Roberts
Branding enligt Forrest Gump ~ Per Öhlin
Fuck logic ~ Per Olof Öhlin
Drop the pink elephant ~ Bill McFarlan
Six thinking hats ~ Edward de Bono

// Thomas

Sveddas 10 frågor

Vi fick ett inlägg tidigare som vi är väldigt tacksamma för. De bestod av 10 frågor och dom tänker vi självklart försöka besvara. Dessa kom från vår käre vän Jonas Svedin som just nu jobbar på Frosting i Sundsvall.

”Okej. Det är nu jag kliver in i matchen, Jonas Svedin, er spirituella ledare och pappa. Jag har några frågor som jag antar att ni tänkt på, det ser jag ju i det Ronnie skrivit. Men jag måste ändå fråga. Jag är ju nyfiken vad mina söner gör. Därför kommer nu Sveddas 10 frågor.”


1. Tiderna är tuffa. Kanske tuffare än någonsin. Hur ser er tidsplan ut? När har ni som mål att komma igång med byrån?
Oj, tidsplanen den är ett kapitel i sig. Vi har sagt inom 3 år men de betyder inte att vi kanske inte kan se Star&Captain igång inom en väldigt snar framtid. Vad gäller krisen så kan det till och med vara en fördel att bära F-Skattsedel, så vi ser ljust på framtiden.

2. Kommer fenomenet blogg hinna dö ut innan ni är igång med byrån?
Haha, nja om vi nu skulle säga att de tar tre år så tror vi nog inte att bloggfenomenet dött ut men de tar säkert andra former. Redan idag kan man posta ett inlägg direkt från din mobiltelefon. Mikrobloggar och videobloggar de är bara två exempel på vilka möjligheter och former en blogg kan ta redan idag. Och vi kommer se fler alternativ snart..


3. Räknar ni med att jobba som juniorkonsult innan ni sätter igång byrån för att på så sätt skaffa erfarenhet?
Det är möjligt att vi kommer jobba för ett etablerat företag/organisation innan för att få erfarenhet. En tanke vi haft är bygga upp Star&Captain stegvis. Men givetvis finns det en möjlighet att företaget ser dagens ljus tidigare.

4. Hur kommer ni att nischa er? Sport? Teknik? Bilar? Damkläder? Ja ni förstår.
Givetvis bör vi smalna av våran repertoar, de är diskussioner vi har löpande och har ni några tips är dom varmt välkomna. Annars tror vi inte att man kan vara så kräsen till en början. Men hållbara varumärken och PR är våra specialiteter. En tanke är att ha ett samarbete med en etablerad byrå och inledningsvis gör mindre jobb för dom.

5. Varför ska jag som kund välja två unga killar i en tid när man håller hårdare i pengar än mammas hand?
Givetvis en utmaning. Vi möter branschen med ett öppet sinne, och har inte förutfattade meningar om hur saker och ting ska göras. Det är upp till oss att bevisa vad vi kan. För uppdrag kommer vi att få. Personliga rekommendationer är något som är viktigt inom den branschen vi är på väg ini i. Vi vet vad vi vill, vi vet vad vi kan.

6. Det mesta handlar antagligen om att sälja, inte att sitta skapa fräsig PR på ett ännu fräsigare kontor. Med andra ord, hur finner ni era kunder?
Bloggen är ett första steg mot att starta vårt företag. Vi lever i en tid då det handlar om att särskilja sig och förmedla tankar. Att nå fram till kunden. Vissa kunder kommer vi att nå genom vår blogg. Vissa kommer vi att nå genom rekommendationer. Men återigen, det här är första steget. Mycket kommer att falla på plats längs vägen. Vi är två hårt arbetande charmörer. Säljande kan vi, idéer har vi.

7. Begreppet PR är större än mitt självförtroende. Vilken del inom PR är det ni skulle vilja satsa på.
Haha, ja en av få saker som är större än Jonas självförtroende kanske? Men ditt självförtroende är stort med all rätt. Just nu vill vi göra de vi tycker är kul, därför kommer vi satsa på att hålla oss till hållbara varumärken, storytelling, lite press etc. Sen kan man som sagt inte vara så kräsen till en början. Så har du ett uppdrag så hör av dig, haha…

8. Vad vill ni uppnå med er byrå? Vilka är era mål?
Förändra världen! Nej, inte så drastiskt kanske. Men vi har en syn på kommunikation och varumärken som bottnar i ärlighet och trovärdighet, kort och gott vi vill göra det på vårat sätt och testa våra vingar. Sen finns det inga konkreta mål som ekonomisk omsättning osv. Ännu! Men självklart är ett första mål när företaget väl är startat att vi går runt. Det vore sedan väldigt kul att kunna expandera.

9. Förklara med ETT ord varför ni kommer att lyckas.
Thomas: Ödmjukhet
Ronnie: Vilja


10. Om ni gör en vinst. Vad är det första ni kommer att investera pengarna i?
Nya gardiner kanske, haha? Nej men de har vi nog inte tänkt på så tillbaka till företaget på ett eller annat sätt blir nog nummer ett. Sen om det blir nya lokaler eller gardiner ser vi då.


Tack för frågorna Jonas!! Hoppas ni andra också får svar på några av era frågor och har ni inte de så ställ fler frågor ni också, så ska vi svara på dom med!!

Star & Captain

Himlen ler

Igår log himlen här nere. Det är sant. Vi ser det som ett gott omen.

Tror du mig inte? Klicka här

/ Star&Captain

Lovemarks

Den har en speciell plats i min bokhylla. Lovemarks – The future beyond brands av Kevin Roberts (CEO World wide Saatchi&Saatchi). I boken tar han upp ett synsätt jag identifierar mig med. Lovemarks. Vi har alla våra egna Lovemarks.

Ett av mina är Wasa Knäckebröd (vilket jag saknar här i Oz). En av mina nära vänner skulle säga att Trocadero är ett av hans Lovemarks. Lyssna till vad Kevin Roberts säger om det. (Boken kan du köpa här.)

Har du något Lovemark? Är det något varumärket du håller nära och inte vill vara utan?

Thomas - Melbourne

Fortsättning följer

Det känns helt rätt att göra det här med en av mina bästa vänner. Ett naturligt steg att ta våra tankar till nästa nivå. En gemensam blogg. Precis som Ronnie skriver är det här inget vi bara gör, utan den grundläggande tanken är det på sikt kommer att mynna ut i eget företag.

Att jag befinner mig i Australien gör att vi kommer få en mer nyanserad bild kring kommunikation. Jag kommer att försöka delge er en bild av hur jag uppfattar världen här nere. För tro mig, det finns skillnader.

Företagstankarna föddes under vår C-uppsats ”Historien om det hållbara varumärket”. En uppsats som belönades med ett A, något vi är väldigt stolta över. Tillsammans är vi ett väldigt bra team. Våra styrkor är bland annat att vi är unga och är på väg in i branschen med ett öppet sinne. Det är en ekonomisk orolig tid just nu, även i Australien. Vad jag förstått från bekanta inom branschen i Sverige är det många som börjar se över sin ekonomi just nu.

Styrkor
Vi är båda starka individer, men tillsammans utgör vi ett team som är svårslaget på många sätt. Projektledarerfarenhet från Communicare 2008, praktik inom olika sfärer och andra yrkeserfarenheter gör att vi har en stor kunskapsbas. I och med min tid Australien kan vi också krydda med andra perspektiv. En positiv attityd är något som blivit vårt signum, vi vill och vågar.

Möjligheter
Vi är unga, nyexaminerade och på väg ut i branschen. Att är relativt okända i vissa kretsar är sant, men den här bloggen är ett sätt att skapa en medvetenhet om vilka vi är. Rutinen har vi inte, men den kommer vi få med tiden. Istället kan vi erbjuda en hunger och ett driv som få etablerade har. Vi vill lära oss, och saker och ting kommer att falla på plats.

Det här är bara början på historien.

Starcaptain.blogspot.com är början på vår berättelse. Var med från början och följ oss. Säg vad du tycker. Ge oss feedback, hjälp oss på vägen.

G’day Mate!

// Thomas – Melbourne

Vad ska vi göra nu?

Nu vet ni lite om vilka vi är...
Nu vet ni hur de hade sett ut om Disney hade skrivit inledningen till den här historien...
Och nu vet ni hur de verkligen gick till...

De vi ska göra nu är att fortsätta sagan och föra den framåt...

I veckan så pratade jag med en av delägarna på Vox PR där jag just nu gör praktik. Jag berättade om våran idé att starta en egen byrå och den här bloggen. Samtalet gled snart in på mer detaljerad nivå och hon frågade vad vi ska göra först, förutom bloggen.

När jag funderade över de ganska kort så insåg jag att jag inte hade svaret så självklart för mig. Med det menar jag inte att jag inte kom på något för jag kan säkert räkna upp 100 saker som bör göras väldigt tidigt i ett företags historia, men var ska man börja?

Hennes tips var att vi skulle formulera en affärsidé.

Enligt mig en bra idé. I alla fall i de läge som Star & Captain befinner sig i nu.
Tro nu inte att vi bara startat detta på måfå. Vi tycker att vi har ganska bra koll
på vad vi är bra på och vart vi vill. Men de handlar om att formulera den.

... Men nu kommer den lilla twisten. Vi vill att ni ska vara med!! Så vi ska göra så här...

Jag vill att ni kommenterar vad ni tror att vi är bra på, vad vi är mindre bra på, vad kan vi ha för fördelar och nackdelar mot andra konsulter?

Jag vet att vissa känner oss bättre än andra, men alla som läser är varmt välkomna med skarpa analyser såväl som genomtänkta gissningar. Alla svar tar vi tacksamt emot.

Senare i veckan så ser vi om vi kan hitta nått mönster i det. så tar vi upp det igen.

Jag gör en liten egen lista här. Sen får Thomas skriva lite när han vaknar också...

Styrkor
- Jag känner att vi är ganska så kreativa och vågar tänka stort
- Vi är ett bra team
- Vi har en ganska bra baskunskap i känslor och varumärken
- Vi är oerhört positiva
- Vi är problemlösare
- Vi har är relativt nya i branschen vilket kan göra att vi förhoppningsvis inte fastnat i gamla rutiner ännu

Svagheter
- Vi har inte den rutin som många andra konsulter besitter
- Kunskapen om hur organisationer fungerar är ännu inte så hög
- Ekonomiska kunskaperna är begränsade till förnuft och ytterst lite teori
- Vi är relativt okända än så länge


Ja, de där var en liten lista. Fyll gärna på med egenskaper och tankar om vår framtida affärsidé

/Ronnie

Om Disney hade..

Hej och god morgon alla vänner och alla ni andra också.
Vi tänkte börja morgonen med en början på en historia, och sedan fortsätta den med ytterligare en…

The story about the Star and the Captain

Ones up on a time there was a Star, the most beautiful star you can ever imagine. The Stars name was Tom and every night he was sitting in the sky shining and looking down on the people that lived their lives not knowing Tom was watching. For many years he shined and watched, every night the same thing, shining and watching.

Even though Tom was the most beautiful star in the whole sky, he really felt like he was missing something. He was tiered of doing the same thing every night over and over again and for every day that passed his will to find a new adventure grow stronger.

One night just before the sun ones again were about to raise to the beginning of a new day, Tom jumped. He fell and he fell fore many hours, for many days and months until he finely landed. When he landed he got to his feet, he felt a cool breeze with stench of salt and all he could se was the Ocean and the horizon...

In another party of the world there was a Captain, the most elegant but yet dangerous adventurer you can ever imagine. The Captains name was River, no one knew why. Some say it was because he was so wild and unpredictable, others say said that it was because only wild water ran thru his vains.

Even though River lived his life on the edge with new adventures around every corner he was not pleased. He was looking fore a new thing, a new adventure, something that would make him shine like a star. So when Tom landed on the Captains boat it was set to begin, the adventure that was about to change their lives forever....


Så hade de kunnat se ut om Disney hade skrivit inledningen till den här bloggen, till den här drömmen. Vi kan väl hålla med om att den är överdriven på många sett. Men de är ju det som är hela poängen. Häng kvar eller hälsa på oss igen om en timme. Då kan du läsa en historia som är anpassad till vår verklighet.

Nu börjar det. Är du redo?

Kortfattat så är det här starten på en av våra drömmar, vår egen varumärkes/PR-byrå. Vi hoppas ni ger oss en chans. Ett par minuter av er dyrbara tid att berätta om det här. Vår förhoppning är att ni kommer vara en del av den här berättelsen. En viktig pusselbit för att hjälpa oss med att nå vår dröm. Idag kommer vi bland annat att bjuda på historier, och förhoppningsvis kan ni idag använda texterna till inspiration så här i början av veckan....

Enjoy...

Namn: Thomas Hansen
Skriver från: Melbourne, Australien
Studier: Informations & PR programmet, Mittuniversitetet
Motto: Follow your bliss and the Universe will open
doors for you where there were only walls (Joseph Campbell)
Roll: 50% av Star&Captain (probably The Star)


Namn: Ronnie Johansson
Skriver från: Stockholm, Sverige
Studier: Informations & PR programmet, Mittuniversitetet
Motto: Business as usual is over (Chief Oren Lyons)
Roll: 50 % av Star&Captain (probably The Captain)

RSS 2.0