adidas

En trio som fått ett tufft uppdrag, men precis som adidas själv säger ”impossible is nothing”. Klicka här för att se vad de har för sig.




Vi önskar dom givetvis lycka till!

Star&Captain

Grab!

Snygg kampanj. Gillar snittet i det, men vara för att både adidas och Converse ligger mig varmt om hjärtat.









Thomas S&C

Earth Hour

Ikväll är det dags. Många med mig kommer att släcka ned, och ta del i Earth Hour. En intressant aktion på flera sätt, och det ska bli intressant att följa efterdyningarna kring frågan. Vi lever i en värld, och vi måste vara rädd om den.

Var en del av det ikväll, och tänk även i fortsättningen på din konsumtion. Vi kan alla hjälpas åt och förändras, vem vet hur långt vi kan ta det.

Thomas S&C

Jag vill ha mera!

Sedan barnsben har jag älskat att läsa. Jag plöjde genom barnböcker som liten, och har tagit med mig det in i vuxenlivet. Ofta läser jag flera böcker samtidigt, för att få en spridning och för att hålla intresset uppe. Morgontidningen är en viktig del i min frukost, något jag får skylla på mina föräldrar som menar att morgonen är förstörd utan morgontidning. (vill påpeka att jag inte delar den åsikten)

Internet har öppnat upp oändliga möjligheter att helt gratis ta del av gratis läsning. Jag följer ett antal bloggar och internationella tidningar. Men jag har en annan svaghet. Magasin. Att få sjunka ned i ett intressant magasin är något jag gärna gör. I Australien läste jag B&T, Rolling Stone, National Geographic och en hel del annat.

Vissa av magasinen finns att tillgå helt gratis på Internet, men det spelar ingen roll. Jag betalar gärna för att bläddra igenom de glättiga sidorna, och roas av dess innehåll. Bara en sån sak att bläddra igenom en matlagningstidning och känna hur inspirationen växer för att sedan växla till det senaste numret av National Geographic och slås av skönheten som omger oss.

Jag vill hela tiden ha mera. En anledning är att jag vill växa och utvecklas, känna hur läsningen öppnar dörrar till andra världar.

Jag undrar vart vilka dörrar som öppnas upp härnäst?

Thomas S&C

Ny spännande blogg...

...för dig som vill veta hur det kan fungera på en PR-byrå.

Det är Anna Malmsten på PR-byrån Vesir som startat upp denna "bakom kulisserna-blogg"
mycket spännande tycker jag i alla fall.

Lycka till Anna

//Ronnie S&C

Bloggen hittar ni här

Sanning eller konsekvens?

Både jag och Ronnie är svaga för berättelser, något vi återkommit till här på S&C. Brian Clark skriver här om sanningens makt, och funderar kring vad vi konsumenter egentligen vill ha. Vill vi verkligen ha sanningen, hela sanningen och inget förutom sanningen? Är det kanske som Jack Nicholsons figur säger i ”A few good men” – You can’t handle the truth.

Precis som Clark tror vi att en berättelse kan vara ett sätt att öppna upp för sanningen. För vi lever i en orolig tid där vi återigen börjar omges av lögner, och att vara ärlig är fortfarande ett av de bästa sätten att knyta an och bygga en relation. Behandla andra som du själv vill bli behandlad? Eller ska du riskera att ta konsekvenserna och vandra in i en djungel av lögner?

Thomas, S&C

Mars bästa...


...Arla!!!

Men gud va kul med svarta mjölkpaket!

Men vilket underbart sätt att visa sitt miljöengagemang!

Arla har valt att i en vecka göra sina mjölkpaket svarta. Detta för att stödja WWFś kampanj "Earth hour".
Syftet är att sätta fokus på klimatfrågan genom att uppmana företag, organisationer och privatpersoner att släcka ljuset mellan 20.30 och 21.30 lördagen den 28:e mars.

I mina ögon är detta ett perfekt exempel pü hur man använder sig av CSR för att
büde föra fram sitt eget varumärke samtidigt som man ser till att världen blir en bättre plats!

Jag är i CSR himlen!!

Därför für Arla som första vinnare nügonsin S&C nyinstiftade pris Månadens bästa.

(Vill du läsa resumés artikel så klicka på bilden)

Arlas svarta mjölkpaket för att stötta WWFś Earth hour

Music Branding

Ronnie öppnade upp ett intressant ämne kring att HEAT inte ville vinna Melodifestivalen, och jag har tänkt en del kring det. Igår skrev DN om ”Sälj dig – det är helt okej” där man diskuterar hur musikbranschen har förändrats och att allt fler hittar andra vägar för att tjäna pengar.

Det är inte så konstigt att branschen förändras. Hemladdningen gör att vågskålen förändrats och om man ska kunna leva på musiken kanske man måste titta på vilka alternativ som finns. Groove Armada och Baccardi är ett exempel på det där Baccardi ordnade ett ”skivkontrakt” med företaget.

Kan man prata om sellouts idag? Har exempelvis HEAT sålt ut sig i rockkretsar efter sin medverkan i Melodifestivalen? Eller har de helt enkelt anammat en kanal, ett sätt att nå ut till en bredare publik? Anpassat sig till de nya (oskrivna) reglerna. Jag antar att de vill leva på sin musik, och då måste man tänka i ett bredare perspektiv. Se vilka alternativ man kan krydda med. Vi lever i en spännande tid, och vårt medielandskap är i ständig förändring. Ur ett PR perspektiv öppnar förändringen upp många intressanta alternativ, och jag tror att vi kommer se fler exempel som Groove Armada inom kort.

Vad säger du? Säljer de ut sig?

Thomas S&C

Friheten krymper

Jag hade tänkt skriva om det här, och samma dag dök det upp en artikel om det i DN. Något som slog mig när jag var i Australien var att de fanns en hel del begränsningar gällande Internet. Förutom dålig bandbredd och problem vid hemladdning finns det en del som är förbjudet.

Redan under mina första dagar i Australien tänkte jag på att det var skyltar överallt med ”Fines apply”. När jag var i Melbourne stötte jag på ett reportage angående ”Internetfriheten”. I gårdagens DN behandlades det, och jag kan berätta att det stämmer. Något som framgick av artikeln jag läste i Australien var att en sajt som svartlistas inte får reda på det. Det ska vara en stängd lista.


Att barnpornografi och liknande ska ”stängas” är helt rätt, något som också är en av få gemensamma ”lagar”. Det är lite oroande när allt från bloggsajter till Facebook och Youtube stängs ute, eftersom vissa regimer finner de stötande. Men det är inte bara länder som Nordkorea, Kina och Iran som tittar på tuffare restriktioner. Australien och Norge är inte långt efter i vissa fall, och fler länder tittar på liknande alternativ. Att kontrollera informationen och kommunikationen.

Visst är det skrämmande?

Läs artikeln om du inte redan gjort.

/ Thomas S&C

Melodifestivalen ett näst intill avslutat kapitel...

Jag vill börja med att hälsa Thomas välkommen hem till ett kyligt men snart våraktigt Sverige...

Sen vill jag be lite om ursäkt för det inte kommit fler melodifestivalinlägg. Anledningen är en mental baksmälla som drabbat mig. Melodifestivalen hit och melodifestivalen dit... Jag tror vi är fler som är lite trötta på att läsa om det. Därför ska jag härmed nästan avsluta detta kapitel.

Men jag tänkte bjuda på en sista sak om några veckor... En intervju med Jimmy Jay i H.E.A.T!
Så jag skulle vilja be er om frågor som ni vill ställa ang H.E.A.T och deras melodifestivalupplevelse och hur dom själva ser på sin medverkan, ur ett imageperspektiv.

Varför ville ni inte vinna?

Vad var jobbigast med att ställa upp?

Vad har ni tjänat/förlorat på detta?

Hade ni någon speciell strategi för att hantera media?

Ja... Fram med frågorna nu...

/Ronnie S&C

Star and Captain återförenas

Efter sex månader i Australien har jag återvänt till ett vinterklätt Sverige. Känns lite surrealistiskt att för några dagar sedan ha lappat sol i Botaniska Trädgården i Melbourne, för att nu blicka ut mot ett snöklätt Sundsvall. En anledning till att jag återkommit lite tidigare är att saker och ting har börjat röra på sig.  Trots att jag är tillbaka i Sverige kommer jag att fortsätta hålla koll på Australien. Det är en hel del intressant på G där nere som ska bli intressant att se lösningarna på.



En berättelse

Under ett intressant samtal för några dagar sedan gled vi över på storytelling, och jag fick frågan ”hur bygger men en story kring exempelvis gräsklippare”. Jag kunde inte ge ett konkret svar direkt. Om jag ska bygga en story kring exempelvis en gräsklippare finns det flera angreppssätt.

Personligen skulle jag först titta närmare på varumärket och vad som finns bakom det. Vilken bakgrund och historia har varumärket, finns det intressanta karaktärer eller historier inom organisationen men kan använda. Jag skulle ta del av så mycket material som möjligt för att få en bred uppfattning. När några pusselbitar fallits på plats skulle jag sedan försöka hitta min ingång för just den här historien.

För oss är storytelling ett sätt att bygga en bro till konsumenten, där man möts och utbyter erfarenheter. Alla företag har en i sig unik bakgrund där händelser och personer har format företaget? Vilka är kärnvärdena? Alla företag har historier som är unika för just det företaget. Det här är två exempel där jag skulle hämta inspiration för min berättelse. För oss växer en berättelse ofta fram när den är redo. Ibland handlar det bara om att öppna upp för möjligheten till det.

Storytelling är något vi kommit tillbaka till vid ett flertal tillfällen, och något vi tror på. Främst som en krydda i ett större sammanhang då berättande ger en möjlighet att sammanfläta och skapa förståelse. Berättelser kan fånga in och engagera, och en bra berättelse återberättas.

Åter till den inledande frågan. Hur bygger man en story kring exempelvis en gräsklippare? Det finns flera sätt att närma sig det, och jag skulle i det här fallet antagligen fokusera på kvalité och historia.

Jag minns som liten, hur jag förundrades över farfars noggrannhet över sitt gräs här framför sommarstugan. Han gick fram och tillbaka med sin Stig (av någon anledning kallade han sin gräsklippare för Stig), alltid med ett leende på läpparna. Farmor bakade bullar och dofterna sammanflätades perfekt. Nu sitter jag här i sensommarsolen och tänker tillbaka. Stugan och Stig har gått i arv, liksom noggrannheten över gräset.

Ett första utkast, på en kortare story skulle kunna se ut så här. Lämnar över till Ronnie, hur skulle du göra?


Thomas, S&C

Vattnet är hemligheten



Det ligger i vattnet säger dom...

Vinklar och vrår

Ronnie öppnade upp för ett intressant ämne när han lyfter fram makten som journalister har, eller i alla fall har haft. Journalister har spelat en viktig roll under lång tid. De har agerat gate-keepers, och haft makten över vad de vill presentera och inte. Genom Internet öppnades en helt ny värld, och plötsligt förändrades spelreglerna. Idag kan både du och jag publicera våra tankar och åsikter, samtidigt som en hel värld ligger ett knapptryck bort.

Aftonbladet och Expressen har blivit allt glättigare de senaste åren. Skvaller och nöje är stora delar av tidningarna, men frågan är vem som egentligen har satt den agendan. Är det vi konsumenter som vill läsa om ”lättsamma” nyheter (skvaller), eller är det tidningarna som har bestämt det för oss? Ronnie lyfter fram Melodifestivalen som exempel, och hur de väljer att skildra spektaklet.


Melodifestivalen är en stor händelse i Nöjessverige, och de får stort utrymme i media. Det är en tävling vilket ger många ingångar för nyhetsstoff. Sanningen lindas ofta in i bomull och något kan enkelt tas ur sitt sammanhang för att sedan vinklas. Sanningen kan ofta naggas i kanterna, och är ibland svår att kontrollera. Hur ofta har vi inte läst ”enligt en källa nära artisten”, vilket kan betyda artistens kusins flickväns, arbetskamrats granne.

Löpsedlar och rubriker ska väcka vårt intresse, ofta är artikeln av en helt annan vinkel. I det här sammanhanget funderar jag kring uttrycket all pr är bra pr. Jag tror att många kan dra nytta av utrymmet de får i kvällspress, framförallt i dagens medielandskap. En viktig detalj är att vi idag kan kommentera och återkoppla till artiklar. Ett exempel är om kvällstidningarna lyfter fram en händelse med artist X, inom kort kommer det att finnas ett antal kommentarer och länkar till olika bloggar huruvida de är sant eller inte. Artist X kan sedan i sin tur genom sina kanaler båda kommentera händelsen, och eventuellt få mer utrymme i media.

***

Vi lever i en spännande och omvälvande tid där vi har enorma möjligheter till information. Nyheter kan kommenteras och diskuteras, de för oss närmare varandra och erbjuder spännande möjligheter för framtiden.

Communicare 2009

Vi har tidigare lyft fram Communicare 2009, ett projekt som ligger oss varmt om hjärtat. Ifjol var vi engagerade projektledare, och i år kommer vi att besöka den. Vi kommer båda två vara en del av studentspåret dag 2, och jag har förmånen att vara moderator för dag 1 tillsammans med Charlotte Simonsson.

Jerry Silfwer skriver här om sin närvaro!

Det är ett väldigt intressant program i år! Vi ses väl där?

Thomas, S&C

Det ligger i luften

Sverige känns inte långt borta längre. Efter sex månader i underjorden och framförallt Melbourne närmar sig min återkomst med stormsteg. Att göra den här resan är bland det bästa jag gjort, och jag har utvecklats väldigt mycket här nere. Jag har en känsla av att det är dags att skriva ett nytt kapitel och det är därför jag liksom Ronnie söker jobb i Sverige.

Senast igår hade jag ett väldigt intressant samtal. Det var intervju nummer två för ett jobb i Stockholm. Eftersom jag befinner mig här nere gjordes även denna intervju över Skype. Den första intervjun gjordes med företagets VD, och den här gången ställdes jag inför en tuff trio. Kluriga frågor avlossades, som jag besvarade på bästa sätt.
En fråga dröjde sig kvar, en fråga som återkommit från flera olika håll den senaste tiden.

Vad gör du om fem år?

Framtiden är härligt oviss, och jag vet inte alls vart jag är om fem år. Möjligheterna är många, besked och beslut den närmaste tiden kommer att forma min väg in i framtiden. För både jag och Ronnie väntar på svar just nu, och det ligger spänning i luften.

Kan du känna den?

Thomas, S&C

Skvallerpress...

Jag tänker inte bara slänga skit här. Men någonting som verkligen förvånat mig är
att det verkligen vrids och vänds på ord som de faktist gör.
Jag är relativt nyutbildad och ni är säkert många som "kan" det här.
Och många är det säkert också som tror ni vet hur det går till men egentligen inte
har någon aning.

Hur många människor i din närhet är det inte som drar skämt om hur liten trovärdighet
tidningar som Expressen och Aftonbladet har? Jag kan lova dig att många av dessa ändå
tror många av de rubriker som man finner på löpsedlarna.

De är något som jag verkligen märkt av under årets Melodifestival.

Vilken makt journalister har, vilket ansvar som vilar på deras axlar...

Ställ gärna frågor om sånt ni undrar så lovar jag att svara  =)

//Ronnie S&C

Melodifestivalen...

Givetvis ska vi återkomma till skvallerpress senare ikväll men....

Vi kommer börja med en annan intressant fråga som är baserat på ett av
kvälllspressens senaste "scoop" kring H.E.A.T. (Det kommer givetvis handla mycket om dom eftersom det är där jag har lite inside)

Frågan som fler ställer sig, bland annat H.E.A.T och även Måns Z´s skivbolag.
Vill man verkligen vinna i globen?

Varför ställer man sig den frågan?
Vissa förstår det inte alls, andra förstår inte hur man kan ställa upp från början.

Anledningen till att dessa frågor ställs är såklart varumärket...

Som ett gäng hårdrocksgrabbar som knappast varit speciellt kända hos den större delen
av det svenska folket ställds självklart frågan om man ville bli "kända" genom melodifestivalen.
Svaret blev att man ställde upp eftersom man ansåg att man ändå hade en stabil grund, som band
i Sveriges rockkretsar, och fick chansen att visa sig för de människor som blundar och skriker bara man hör ordet hårdrock.

Nu innebär en seger i Globen att man går till final i Moskva. Man får en enorm publik som inte har någon aning om att man egentligen är ett "Rockband". Man kanske då kommer bli bandet som spelade rock i Eurovision song contest och det är kanske inte det man vill. Sen hur vida man tänker rätt här kan vi ju sia om här på S&C men det är svårt att veta hur det skulle påverka varumärket för den Europeiska publiken.

Samtidigt är H.E.A.T ett band som i flera år ansett att det inte går att tävla i musik. Då blir det rätt tydligt att själva tävlingsmomentet blir viktigare för andra, varpå en helt medieotränad 23 åring säger att "Vi vill inte vinna finalen. Vi tycker inte det går och tävla i musik och det finns andra som hellre vill åka dit, vi vill bara göra ett jävligt bra gigg".
Rubriken blir då självklart "H.E.A.T vill inte vinna melodifestivalen"...

Så frågan blir helt enkelt...
Är det okej att ställa upp i melodifestivalen om man inte vill vinna tävlingen då man är orolig för sitt varumärke?

Jag har mitt svar, men vill gärna ha erat...


Möjligheternas tid är nu?

De ekonomiska hjulen saktar in och världen över ställer man samma fråga. Vart ska det sluta? Experter uttalar sig, men ingen har svaret. Eftersom vi inte vet hur lågt vi faktiskt kan nå. Trots dessa tider, finns det många som ser möjligheter. Tidigare erfarenheter visar att det är i tuffa tider vi utvecklas. En anledning kan vara att vi tittar mer på VAD vi egentligen behöver.

Sociala medier är något som diskuterats flitigt, och som fått väldigt mycket utrymme. Vissa menar att sociala medier är framtiden, att det kommer vara den enda och optimala kanalen för att nå konsumenterna. Andra, och däribland vi, tycker att sociala medier är en viktig krydda som kommer vara en viktig del av framtiden.


Att det kommit för att stanna är självklart, men jag tror inte att det kommer att sociala medier är svaret på allt. I Australien diskuterar bland annat Kevin Rothermel sin bild kring det hela. Många byråer kring världen börjar ange sociala medier som en tjänst i sitt utbud. Det är något relativt nytt, och något kunderna efterfrågar. Kunskapsnivån varierar dock, och många lyckas övertyga sina kunder att de räcker med en blogg, Twitter och lite Facebook så klarar de sig galant. Givetvis tar det väldigt bra betalt för det också.

En viktig detalj i sociala medier är öppenhet och långsiktighet. Något som ibland glöms bort. Det handlar om att bygga en relation med sina konsumenter, något som inte görs över en natt. Att ha en kontinuitet i det man gör är väldigt viktigt, eftersom kunderna har alternativ idag. Vi lever inte längre i ett samhälle där det räcker att pumpa ut ett budskap till alla.

Sociala medier öppnar upp många möjligheter, framförallt för relationsbyggande. Öppenhet och trovärdighet för varumärken är något vi diskuterat tidigare, och det kommer att bli viktigare. Det här är öppnat upp en ny värld, och möjligheterna är många. Vi människor vill kommunicera, aktiveras och lära oss nya saker. Vi vill komma närmare varandra som de sociala varelser vi är.

Varumärken är vår tids lägereldar. Vi samlas kring dom, möts och utbyter berättelser. Vad är nästa steg?


Polonius.
What do you read, my lord?
Hamlet.
Words, words, words
-- Hamlet, Act II, scene ii

Thomas, S&C

En tvist

En intressant kampanj lanserades av under fjolåret. The Tea Party var startskottet för ett krig, mellan ”gangster” rappare i Öst och som nu fått ett svar från Väst. Länkar upp till både klippen här, så får du bilda dig en egen uppfattning, om det här är ett bra sätt att lansera en ny dryck.

Film nr:1



Film nr 2


Roligt är det i alla fall!

Thomas, S&C

Intressant!

Sonia Simone skriver här om den ekonomiska situationen vi är i, och hur vi kan utnyttja den. Det är tuffa tider, men möjligheterna är många för de som vågar.

Mer om det i morgon.

Thomas, S&C

Höger eller vänster?

Jag har publicerat det här tidigare, men då jag den senaste tiden läst en hel del av både Oliver Sacks och Daniel Tammet kände jag att de är dags igen.

Vilket håll snurrar hon åt?

Lästips

Att befinna mig i den här delen av världen har öppnat många dörrar. Några intressanta bloggar inom vårt område är följande:

Brand DNA

Servant of Chaos

Jaffe Juice

Copywriting Tips for Online Marketing Success From Copyblogger

Mycket nöje!

Thomas, S&C

 


Tuffa tider?

Vi möter tuffa tider, och kanske är det här ett sätt att få jobb? Vad säger du Ronnie, ska vi hjälpas åt?


Young guns 2

En film som handlar om den mytomspunne "Billy the Kid". Jag tror vi är många som hört namnet och många som vet att han än idag är en av vilda västerns frontfigurer.

Han dödade över 50 män och drog snabbast i hela Västern. Laglös men ändå ädel, vacker och stolt... Eller?

Enligt våran trovärdige källa Wikipedia var Billy the Kid (eller Henry McCarthy men oftare känd som William H. Bonney) ansvarig för fyra personer och eventuellt var han även inblandad i 5 ytterligare dödsfall och hur denna man var till person finns inga konkreta fakta. Detta är ju knappast den bild vi har av Billy the Kid.

Hur blev de så egentligen?

Jag tänkte peka på två viktiga ingredienser

1. En bra story
Det är rätt och slätt en bra story. Pat Garrett som var sheriffen som sköt Billy kände våran hjälte förhållandevis väl och de hade umgåtts en period tidigare. Efter själva dödsskjutningen kunde möjligen Garrett ha haft skäl att låta världen få höra en annan historia av än den sanna, och kanske är det orsaken till att han skrev och gav ut "Billy the Kids verkliga liv", en riktig västernskröna som beskrev Billy som både vacker, givmild, ädel, stolt och hård och skoningslös. Det påstås att Billy dödade 21 personer, lika många som han de år han hann bli. Efter det så vet vi ju alla att det blivit fler böcker och filmer om denne Billy the Kid.

2. Mystiken
För väldigt många av de stora varumärken vi ser idag är mystiken och historierna någonting som verkligen gjort att de tagit det där extra trappsteget i varumärkestrappan. Detta är ytterligare ett bevis på att mystik kan lyfta varumärken. När vi inte är helt säkra på hur någonting förhåller sig så lägger vi själva dit de sista pusselbitarna vilka har en tendens att i positiva historier också bli positiva pusselbitar. Detta tillsammans med nyfikenheten är det som ger mystiken dess varumärkesbyggande kraft.

Vi på Star&Captain älskar skrönor och mystik kring varumärken och historier. Om inte annat så är det alltid underhållande

/Ronnie S&C


Converse

Jag vaknade imorse av regnet mot mitt fönster, och kände att de här var en skrivardag. Både jag och Ronnie har legat lite på latsidan här på Star&Captain, men vi ska bättra oss. Bara en sån sak att min vapendragare kommer att skriva kring sin älskade (eftersom vi har ett intresse i år pga. HEAT!) melodifestival är något värt att vänta på.

Det är dags att nämna ännu ett lovemark. Vi har alla några varumärken vi kan identifiera oss med, som vi byggt upp en relation med. Ibland är det svårt att förklara varför, eftersom ofta är det en känsla. Både jag och Ronnie har lyft några av våra lovemarks tidigare där både Apple och Jack Daniels funnits med.

Converse.

Ett varumärke med en intressant historia som täcker in sport, underhållning och alla andra. Du kan se skorna överallt och jag är inte förvånad. Deras design, sätt att kommunicera är intressant. Det finns något kring varumärket jag har svårt att sätta fingret på. En speciell känsla, en vibe jag gillar. Mina Converse är en del av min personlighet och identitet.

Vi har alla våra lovemarks. Converse är ett av mina.

Thomas, S&C Melbourne

Mobila möjligheter

Mobiltelefoni är något som diskuteras frekvent här i Australien. Framförallt om möjligheterna med att nå ut med budskap ur ett kommunikativt perspektiv. Liksom på många andra platser är det svårt att enas om ett format mellan de olika aktörerna. Men det är något annat som intresserar mig mer. Det finns två läger.

1. Det ena sidan menar att mobilkommunikation är något som kommer att klassas som ett eget medium, och som kommer att kunna stå fritt. Annonsörer kommer att kunna välja att endast använda den kanalen, och kommer ofta inte behöver använda någon annan kanal.

2. Den andra sidan menar att mobilkommunikation är en utmärkt möjlighet, och bör fungera som ett komplement till print, rörlig bild, sociala medier etc. Mobilkommunikationen kommer öppna upp en dörr till en mer privat plats hos konsumenterna, som måste vårdas.

Tror att fler med mig kan identifiera sig med den andra gruppen. Mobilkommunikation kommer vara en viktig krydda, något den kommer att passa utmärkt som. Ibland kommer den att fungera som en sista länk till konsumenten, men den måste vårdas och användas med förstånd.

Mobiltelefon är väldigt privat. Det är viktigt att de som kommuniceras från företag är relevant för just den personen. Just det är styrkan med mobilkommunikation. Det går att anpassa och nischa budskapet för en mindre målgrupp. Kommunikationen når fram, och kommer att läsas. Vi står inför en spännande utveckling, med många möjligheter för de som vågar.

Ett lyckat exempel på mobilkommunikation genomfördes här i Victoria under veckan. Polisen skickade i samarbete med mobilaktörerna ut en varning ang. bränderna till alla registrerade mobiltelefoner. Ett liknande SMS skickades ut igår, där vi som bor i stan rekommenderades att stanna inomhus för de kommande stormvindarna. Det var väldigt uppskattat och fått positiv press här.

En notis är att grupp 1 ovan, är samma personer som menar att introducerandet av TiVo här i Australien inte kommer att påverka annonseringen i TV. Rätt eller fel återstår att se. Min enda tanke är att det är väldigt enkelt att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att allt var som igår, istället för att blicka mot horisonten och se möjligheterna.

Thomas, S&C Melbourne

The Hitlist

Vi lever i en tid där regler suddas ut, och ramar försvinner. Ett klassiskt begrepp är ju att ”bara fantasin sätter gränserna”. Det här är ett gammalt exempel, men det är väldigt intressant. Vid en första anblick blir man aningen osäker vad det egentligen är, men plötsligt börjar saker att falla på plats.

Det här är något som tilltalar mig. Budskapet når fram och det fångar mig. Lovar att det är något jag minns.

Ett tips. Var uppmärksam. Skapa en egen, skicka till dina nära och kära.

Thomas, S&C Melbourne

Uppskjutet melodifestivaltema...

Det är väldigt många intryck som ska smältas och väldigt många mer kommer till när det närmar sig finalen i Melodifestivalen där ni säkert redan vet att min bror ska medverka som basist i bandet H.E.A.T.

Därför har vi valt att skjuta upp melodifestivalinläggen till nästa vecka som en uppladdning inför finalen.

Hoppas detta är okej.

/Ronnie S&C

RSS 2.0